🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

8 باور غلط درباره تبلیغات گوگل

سرویس تبلیغات گوگل که گوگل ادز نام دارد یکی از راهکارهای موثر کسب‌‌و‌کارها برای معرفی خود و محصولاتشان است. روش کار این سرویس به صورت PPC و یا تبلیغات کلیکی است
تبلیغات گوگل

در این مقاله می خوانید

سرویس تبلیغات گوگل که گوگل ادز نام دارد یکی از راهکارهای موثر کسب‌‌و‌کارها برای معرفی خود و محصولاتشان است. روش کار این سرویس به صورت PPC و یا تبلیغات کلیکی است به این معنا که پرداخت به ازای هر کلیک بر روی وب‌سایت و یا محصول شما در نظر گرفته می‌شود. این سرویس برای بسیاری شناخته شده است اما همچنان باورهای غلطی درباره آن وجود دارد که استراتژی‌های کسب‌و‌کارها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه لازم است نگاهی عمیق‌تر به این باورهای غلط داشته باشیم.

استفاده از آن الزام‌آور است

پیش از هر موضوع دیگری در نظر داشته باشید که استفاده از تبلیغات گوگل و دیجیتال مارکتینگ نسبی است و از سازمان به سازمان و زمان به زمان دیگری فرق می‌کند. ممکن است کسب‌و‌کار الف نیازی به آن نداشته باشد اما کسب‌وکار ب شدیدا نیازمند آن باشد. حتی ممکن است کسب‌و‌کار الف که الان نیازی به تبلیغات گوگل ندارد در آینده با تغییر استراتژی به سراغ گوگل ادز برود. خلاصه اینکه جایگاه خود را بشناسید و ببینید آیا تبلیغات گوگل در استراتژی شما جا دارد یا نه

تبلیغات گوگل بر سئو تاثیرگذار است

8 باور غلط درباره تبلیغات گوگل

این موضوع یک‌بار برای همیشه باید روشن شود. تبلیغات گوگل و سئو دو موضوع متفاوت اما در موارد زیادی مکمل هم هستند. سئو فرآیندی است که رتبه‌بندی وب‌سایت شما را بر اساس کلمات مشخص بهبود می‌دهد، به این ترتیب که هر وقت کلمه مشخصی جست‌و‌جو شد، شما نمایش داده می‌شوید. این روش بهینه‌سازی با سئو به عنوان روش ارگانیک شناخته می‌شود اما روش دیگر استفاده از گوگل ادز است. این دفعه تقریبا همان کار با پرداخت هزینه از طریق مزایده انجام می‌شود اما این بهینه‌سازی موقت است نه دائمی. به زبان ساده‌تر، شما موقتا دوپینگ می‌کنید تا در سکوی بالاتر قرار بگیرید اما این بالا ایستادن همیشگی نیست.

هرچند که گوگل ادز و سئو متفاوت هستند اما گوگل ادز می‌تواند با شناسایی رفتار کاربران به سئو کمک کند. با استفاده از این سرویس، می‌توانید کلمات کلیدی پرجستجو رو شناسایی کرده و براساس این کلمات، بلاگ خود را بهینه کنید. برای مثال روی هر کدام چقدر کلیک شده و چقدر تاثیر داشته‌اند و نرخ تبدیل آن‌ها به چه صورت بوده است. با دانستن این موارد می‌توانید تاثیرگذارترین کلمات را شناسایی کرده و در فرآیند سئو بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

گوگل ادز همچنین به شما کمک می‌کند بفهمید علاوه بر کلماتی که مشخص کرده‌اید چه کلمات دیگری نیز جست‌و‌جو شده و درنتیجه، کلمات مرتبط را هم شناسایی ‌کنید. شناسایی این کلمات رفتار کاربر را بیشتر برای شما آشکار و به تکمیل دقیق‌تر پرسونا کمک می‌کند.

در زمانی که رقابت برای برخی کلمات زیاد است می‌توان از کلمات مرتبطی که شناسایی شده‌اند به عنوان جایگزین آن‌ها استفاده کرد. با این کار هم بازدهی تبلیغات در سطح بالا می‌ماند و هم در هزینه صرفه جویی می‌شود.

هزینه استفاده از آن بالا است

اول از همه، گوگل ادز به صورت تبلیغات کلیکی است و هزینه به ازای هر کلیک از حساب شما کسر می‌شود. حتی اگر وب‌سایت شما به ازای کلمه یا کلمات مدنظر شما نمایش داده شود اما کاربر بر روی آن کلیک نکند برای شما هزینه‌ای ندارد پس نگران نباشید؛ روش گوگل ادز منصفانه است.

دوم اینکه اگر کسب‌و‌کار خود را به خوبی می‌شناسید و مطمئن هستید که به تبلیغات گوگل نیازمند می‌باشید هزینه را به صورت سرمایه‌گذاری ببینید. اگر مخاطبی نداشته باشید، اگر نرخ تبدیل مناسبی نداشته باشید و اگر ترافیک سایت شما مناسب نباشد چگونه قرار است رشد کنید؟ حتی اگر در کار خود بهترین هستید تا زمانی که کسی شما را نشناسد موفقیتی هم ندارید. هزینه‌ای را که برای گوگل ادز پرداخت می‌کنید اگر به روش درست باشد به چشم سرمایه‌گذاری ببینید.

تبلیغات خود را نمی‌بینم پس گوگل ادز کار نمی‌کند!

تبلیغات گوگل ادوردز

تعداد زیادی از افراد همچنان این باور غلط را در ذهن خود دارند. اول باید بدانید شما و دستگاهی که با آن جست‌وجو می‌کنید تنها کاربران گوگل نیستید. گوگل تبلیغات را براساس رفتار کاربر نمایش می‌دهد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که رفتار کاربر را تشکیل می‌دهد که سابقه‌ی جست‌و‌جو یکی از آن‌ها است. گوگل در کنار کلمه کلیدی رفتار کاربر را نیز در نظر می‌گیرد و سپس نتایج جست‌و‌جو را نمایش می‌دهد بنابراین اگر شما و یا دوستتان نمی‌توانید به ازای کلمه‌ای که برای آن پرداخت کرده‌اید وب سایت خود را ببینید اول باید درنظر داشته باشید رفتار شما به گونه‌ای نبوده که گوگل وب‌سایت شما را نمایش دهد. به عبارت ساده‌تر، وب‌سایت شما موضوع مورد علاقه شما در سابقه جست‌جو نبوده است.

بیشتر بخوانید: آموزش جستجوی پیشرفته گوگل

فاکتور دوم این است که تبلیغات گوگل یک مزایده است و شما تنها کسی نیستید که تبلیغ می‌کند. رقبای شما و کسب‌و‌کار‌های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است هزینه بیشتری پرداخت کرده‌اند و از شما جلوتر هستند(این موضوع همواره برقرار نیست اما هزینه یکی از فاکتورهای تاثیر گذار است. توضیحات بیشتر در ادامه وجود دارد). به علاوه، تبلیغات گوگل یک تبلیغات کلیکی است که به ازای هر کلیک هزینه دارد و اگر به ازای هر جست‌و‌جو نمایش داده شوید و هربار بر وب‌سایت شما کلیک شود بودجه محدود شما یک روزه به آخر می‌رسد!

فروش آنلاین نداریم بنابراین نیازی به آن نیست

این باور به‌ اشتباه درمیان برخی رایج شده است که تبلیغات گوگل تنها مناسب کسب‌و‌کارهایی است که فروش آنلاین دارند اما هرگز این‌طور نیست. آیا همه کسب‌و‌کارهایی که وب‌سایت دارند الزاما فروشگاه آنلاین دارند؟ جواب خیر است. وب‌سایت یک کانال ارتباطی میان کسب‌و‌کار و مخاطبان است که نیازمند دیده شدن است که حتی اگر فروشگاه آنلاین ندارید، زیرا دیده شدن وب‌سایت یعنی دیده شدن شما. بسیاری از افراد خدمات یا محصول موردنظر خود را با جست‌و‌جوی اینترنتی پیدا می‌کنند حتی اگر آن محصول برای خرید نیازمند حضور فیزیکی و به صورت سنتی باشد. آیا یک شرکت در زمینه نفت و گاز به صورت آنلاین چیزی می‌فروشد؟ به احتمال زیاد خیر اما باز هم نیازمند دیده شدن است. به علاوه، شما تنها کسب‌و‌کار در حوزه کاری خود نیستید و رقبای شما نیز حضور دارند و این چالش شماست که میان وب‌سایت همه‌ی رقبا، وب سایت شما انتخاب شود!

اقدامات منفی رقبا مرا از دور خارج می‌کند

اهمیت تبلیغات گوگل

این موضوع باعث نگرانی و حتی وحشت بسیاری می‌شود. ممکن است رقبای شما از عمد بر روی تبلیغ شما کلیک کرده و حسابتان بدون هیچ بازدهی خالی شود اما این موضوع جای نگرانی ندارد. اول از همه، گوگل به لطف الگوریتم‌های موجود می‌تواند کلیک‌های نامتعارف را شناسایی کرده و آن‌ها درنظر نگیرد (برای شما هزینه‌ای نداشته باشد). یکی از انواع کلیک‌های نامتعارف تعداد بالای کلیک در مدت زمان کوتاه است که ممکن است حتی توسط ربات‌های مختلف صورت بگیرد اما وقتی آماده باشید جای نگرانی نیست. یکی از ابزارهایی که می‌تواند در این راه کمک زیادی به شما کند، گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از آن می‌توانید فعالیت کاربران بر روی وب‌سایت خود را شناسایی کرده، کاربران را طبقه‌بندی کنید و سپس هرچه بیشتر برای اقدامات مخرب آماده شوید. مراحل زیر برای بهینه‌سازی به شما کمک می‌کند:

  1. خودتان بر روی تبلیغ کلیک نکنید و اجازه دهید آماری که به دست می‌آورید، واقعی باشد.
  2. ترافیک خود را گروه‌بندی کنید. با این کار می‌توانید منبع ترافیک را شناسایی کنید.
  3. فیلترگذاری کنید. با این کار می‌توانید رفتار کاربران را به شیوه‌ای که مدنظر خودتان است را شناسایی کنید و اگر رفتار مشکوکی وجود دارد شناسایی می‌شود.
  4. مراقب قوانین و سیاست‌های گوگل باشید. ممکن است کلماتی که استفاده می‌کنید با محدودیت روبرو باشند.
  5. درصورتی که ناشر یا publisher تبلیغ هستید و از سرویس گوگل ادسنس استفاده می‌کنید، از ویژگی authorization استفاده کنید تا تبلیغات ناخواسته را حذف کنید.
  6. درصورتی که می‌خواهید بلاک‌های گوگل را شناسایی کنید می‌توانید در حساب گوگل ادز خود ستونی برای آن تعیین کنید. گوگل ۴ نوع بلاک برای کلیک‌های نامتعارف دارد که می‌توانید همه آن‌ها را ببینید.

در نهایت لازم است به گوگل اعتماد کنید زیرا تا حد زیادی در شناسایی فعالیت‌های غیرمتعارف دقیق است. ابزارهای جانبی زیادی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در کنار گوگل ادز استفاده کنید. با بهینه‌سازی و نظارت دقیق بر وب‌سایت می‌توانید برای اقدامات مخرب آماده باشید و دیگر نگران نباشید.

قیمت بالاتر بازهی بیشتر

همانطور که می‌دانید گوگل ادز براساس مزایده است و کلمات کلیدی با قیمت‌های مختلف ارائه می‌شوند اما باید بدانید فاکتورهای زیادی وجود دارد که تعیین‌کننده جایگاه وب‌سایت شما هستند و قیمت پیشنهادی فقط یکی از این فاکتورها است و قیمت بالاتر حتما به معنی جایگاه بالاتر نیست. هر زمان که تبلیغ شما نمایش داده می‌شود، در مزایده قرار گرفته و به یک شکل صحیح رتبه‌بندی می‌شود. این رتبه‌بندی تعیین می‌کند که آیا تبلیغ شما نشان داده شود یا خیر و رتبه آن به چه صورت خواهد بود. این رتبه‌بندی علاوه بر قیمت، براساس کیفیت تبلیغ، صفحه فرود (landing page)، موضوع جست‌وجو و یا تأثیر افزونه‌ها و قالب‌های تبلیغاتی تعیین می‌شود. قبل‌تر هم گفته شد که رفتار کاربر در نمایش یا عدم نمایش تبلیغ تاثیرگذار است بنابراین در درجه اول رفتار کاربر برای نمایش یا عدم نمایش درنظر گرفته می‌شود، سپس بر اساس قیمت و دیگر فاکتورهایی که نام برده شد امتیازدهی و رتبه‌بندی صورت می‌گیرد.

گوگل ادز معجزه می‌کند

همانطور که تبلیغات گوگل نباید بی‌فایده تلقی شود، نباید معجزه‌آسا تلقی شود. با وجود تمام جنبه‌های مثبتی که برای این سرویس شگفت‌انگیز نام برده شد لازم است بدانید که تبلیغات گوگل معجزه نمی‌کند. این ابزار در صورتی بیشترین کارآیی را دارد که به صورت درست در کنار ابزارهای دیگر مانند سئو به کار گرفته شود. تبلیغات گوگل با وجود تمام فرصت‌هایی که در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد تنها بخشی از یک استراتژی بزرگ‌تر است که در خدمت ترافیک سایت و معمولا با یک نرخ تبدیل مشخص است (برای مثال نرخ تبدیل آن برای تلفن‌های همراه حدود ۳ درصد است). بنابراین اگر ضعف‌های خود را با این سرویس پوشش می‌دهید لازم است هرچه زودتر ضعف‌های خود به ویژه ضعف در سئو را بهبود دهید. تبلیغات گوگل از مباحثی مهمی است که در دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان در آن مهارت کسب می‌نمائید.

کلام پایانی

مواردی که در بالا بیان شد باورهای غلطی است که درباره تبلیغات گوگل وجود دارد و تا زمانی که این سرویس وجود دارد بدون شک باورهای غلط نیز وجود دارد اما مسئله‌ی مهم شناسایی دقیق آن و حذف این اشتباهات است. شناسایی دقیق این سرویس تبلیغاتی پایان ماجرا نیست و لازم است بدانید گوگل ادز مانند یک چرخ دنده در یک سیستم بزرگ‌تر است؛ به عبارت دیگر تنها بخشی از سیستم کسب‌و‌کار شما است که استفاده درست از آن جهش بزرگی در مسیر موفقیت شما رقم خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط