🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

اهمیت ایجاد یک برنامه محتوا (content plan) و چگونگی شروع کار

همه ی کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت دارند از اهمیت بازاریابی محتوایی با خبر هستند ولی آیا همه ی آن ها برنامه ای برای تولید محتوا دارند؟ اگر در دنیای بازاریابی محتوایی یک تازه کار محسوب می شوید و یا اگر مدت هاست با مفاهیم محتوا و کانتنت مارکتینگ آشنا هستید، باز هم در زمینه بازاریابی محتوایی در محیط آنلاین چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در هر جای که هماهنگی SEO و محتوا بیشتر مد نظر باشد، داشتن برنامه محتوا برای کمک به ارائه بهترین نتایج ضروری به نظر می رسد. برای اینکه واقعاً تلاش های تان در جهت رسیدن به موفقیت بیشتر باشد، باید بدانید که چگونه از محتوا برای هدف قرار دادن مخاطبان خود استفاده خواهید کرد و چگونه می توانید این اهداف را با اهداف شغلی خود هماهنگ کنید.

در این مقاله می خوانید

همه ی کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت دارند از اهمیت بازاریابی محتوایی با خبر هستند ولی آیا همه ی آن ها برنامه ای برای تولید محتوا دارند؟ اگر در دنیای بازاریابی محتوایی یک تازه کار محسوب می شوید و یا اگر مدت هاست با مفاهیم محتوا و کانتنت مارکتینگ آشنا هستید، باز هم در زمینه بازاریابی محتوایی در محیط آنلاین چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در  هر جای که هماهنگی  SEO و محتوا بیشتر مد نظر باشد، داشتن برنامه محتوا برای کمک به ارائه بهترین نتایج ضروری به نظر می رسد. برای اینکه واقعاً تلاش های تان در جهت رسیدن به موفقیت بیشتر باشد، باید بدانید که چگونه از محتوا برای هدف قرار دادن مخاطبان خود استفاده خواهید کرد و چگونه می توانید این اهداف را با اهداف شغلی خود هماهنگ کنید.

بنابراین، قبل از ارائه راهنمایی در مورد چگونگی شروع کار در طرح ریزی برنامه های خود ، در ای مقاله برخی از دلایل نیاز به برنامه محتوا (Content Plan) را بیان کرده ایم.

اهمیت ایجاد یک برنامه محتوا و چگونگی شروع کار

  • درک کنید که برای چه کاری تلاش می کنید

استفاده از محتوا به صورت کورکورانه، و اینکه هر وقت فرصت داشتید در مورد هر موضوعی که به ذهنتان می رسد بنویسید، به اندازه داشتن یک برنامه روشن و واضح و تعریف شده و هدف گذاری شده موثر واقع نمی شود. نمایش همه ایده های شما در یک برنامه از پیش تعیین شده ، بدون در نظر گرفتن اینکه این برنامه سه ، شش یا دوازده ماه آینده را نشان می دهد، به شما اجازه می دهد تا آنچه را که در موردش کار و تلاش می کنید و می خواهید به ان برسید را تجسم کنید.

این بدان معنی است که شما این فرصت را دارید که برای هر شکل متن از محتوا آماده هستید، به عنوان مثال بخش هایی از توضیحات یک رویداد که در کانال های بازاریابی منتشر می شود. علاوه بر این ، این روش باعث می شود که جهت گیری فعالیت های خود را به طور واضح مشاهده کنید.بدون اینکه بتوانید این اطلاعات را تجسم کنید ، هیچ ساختار واقعی برای محتوایی که ایجاد می کنید وجود نخواهد داشت.

  • اطمینان حاصل کنید که از جریان مداوم تولید محتوا برخوردار هستید

هرگونه کاهش یا اختلال در میزان محتوایی که تولید می کنید و استفاده می کنید می تواند تأثیر منفی در رتبه بندی شما داشته باشد. با داشتن یک برنامه کامل ، شما یک جریان مستمر محتوا را در طول فعالیت های خود خواهید داشت.

اطمینان حاصل کنید که از جریان مداوم تولید محتوا برخوردار هستید
با داشتن یک برنامه کامل، شما یک جریان مستمر محتوا را خواهید داشت

تولید یک جریان مداوم از مطالب، بسیار بهتر از ایجاد چند بخش کوتاه در یک ماه و سپس چند بخش اضافی در دو ماه بعد و بدون انسجام واقعی است. یک روند طبیعی و مستمر از تولید محتوا موثرتر خواهد بود چنانچه کسب و کار شما بتواند روند تایید تولید محتوا را ساده تر کرده و از تولید محتوای منظم اطمینان حاصل کند.

با پیشرفت برنامه شما ،تمام محتواهای تولید شده موجود،این امکان را برای شما فراهم می آورند که از طریق آن ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و بدون ایجاد عقب افتادگی و متوقف کردن تلاش های خود ، روند ایجاد محتوا را طی کنید.

  • از کانال هایی استفاده کنید که برای شما بهترین باشند.

برنامه محتوا فقط به نوع محتوایی که ایجاد می کنید خلاصه نمی شود بلکه کانال هایی که برای انتشار محتوای خود مورد استفاده قرار می دهید هم بیار موثر هستند. بعد از مدت زمان کوتاه ، می توانید ارزیابی کنید که کدام کانال های بازاریابی به خوبی کار می کنند و کدام یک موفقیت کمتری دارند. در نتیجه، می توانید برنامه های خود را اصلاح کرده و از کانال هایی استفاده کنید که می دانید احتمالاً نتایج بهتری را به دست می آورند. یکی از عوامل اصلی محتوا ایجاد اشتیاق و انگیزه است. بنابراین ، اگر درک بیشتری از چگونگی هدف قرار دادن مخاطبان خود داشته باشید ، می توانید برنامه های خود را با هدف گذاری های بهتری اصلاح کنید.

  • تعیین کنید که چه زمانی سایر کانال های بازاریابی را در اختیار بگیرید.

همانطور که گفته شد ، یک برنامه بازاریابی محتوایی به شما امکان می دهد تا برای هر بخش مطالب به طور جداگانه  از قبل خوب آماده شوید. یکی دیگر از مزایای داشتن برنامه محتوایی، امکان تعیین زمان اتصال به سایر کانال های بازاریابی است.

به عنوان مثال ، اگر یک شرکت فناوری قصد دارد وبلاگی در مورد بهترین گجت های سال 2013 ایجاد کند ، ممکن است تصمیم بگیرند ابتدا از رسانه های اجتماعی برای ایجاد حواشی پیرامون موضوع استفاده کند ، قبل از تنظیم پست. آنها همچنین می توانند تصمیم بگیرند كه نظرسنجی كنند و نتایج را در رسانه های اجتماعی ارتقا دهند زیرا تولید این نوع محتوا برای تشویق و جلب مشاركت بیشتر مخاطبان انجام می شود.

تعیین کنید که چه زمانی سایر کانال های بازاریابی را در اختیار بگیرید.
از مزایای داشتن برنامه محتوایی، امکان تعیین زمان اتصال به سایر کانال های بازاریابی است

ترکیب کانال های متعدد با دسترسی کامل به همه آن ها با یک برنامه کامل بسیار آسان تر است ، زیرا می توانید مشاهده کنید که چگونه و چه زمانی از رسانه های دیگر به نفع خود استفاده کنید.

ایجاد برنامه های محتوایی خود

بنابراین اکنون که برخی از مزایای داشتن یک برنامه بازاریابی محتوایی را مشاهده کرده اید ، نوبت به ایجاد برنامه می رسد، از کجا شروع کنید؟ نکات زیر به شما در شروع کار کمک می کند و به یاد داشته باشید که پس از طرح ریزی برنامه های خود ، می توانید آن ها را بعدا اصلاح کنید.

  • می خواهید با این محتوای به چه نتیجه ای برسید؟

اول از همه به چیزهایی فکر کنید که می خواهید با این محتوا به آن ها دست یابید. آیا هدف شما در ایجاد راهنمای کسب و کار ، افزایش آگاهی برند ، تشویق مشارکت بیشتر مشتری یا ایجاد ترافیک و افزایش تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ است؟

در حقیقت ، این احتمال وجود دارد که شما بخواهید ترکیبی از این گزینه ها را در برنامه های خود ایجاد کنید ، اما درک اهداف و در ابتدا به شما این امکان را می دهد نوع مناسب محتوا را هدف گذاری کنید. وقتی هدف محتوای خود را تعیین کردید ، ایجاد یک برنامه بازاریابی پایدارتر و منسجم تر آسان تر می شود.

  • محتوای فعلی شما و رقبا

قدم بعدی این است که به مطالب قبلی که شما و رقبایتان روی آن کار کرده اید ، نگاهی بیندازید. در ابتدای کار، محتوایی  را که در گذشته ایجاد کرده اید و اینکه کدام فرم های محتوا موفقیت آمیز بوده است را ارزیابی کنید. Google Analytics بینش لازم برای تعیین این مورد را در اختیار شما قرار می دهد.

آیا در برنامه شما و یا در بازار محتوا بخش هایی وجود دارد که بتوانیداز آنها بهره برداری کنید؟ به یاد داشته باشید که می خواهید محتوای خود را جذاب بنویسید ، بنابراین از ایده های عمومی که قبلاً استفاده شده اند برحذر باشید. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که یک کانال بازاریابی خاص ، مانند وبلاگ را بهبود ببخشید. ممکن است صفحات بلاگ به روز نشده باشند و یا کلا در معرض دید نباشند.

محتوای فعلی شما و رقبا
انواع محتوای که رقبای شما ایجاد می کنند نیز می تواند الهام بخش باشد

انواع محتوای که رقبای شما ایجاد می کنند نیز می تواند الهام بخش باشد و ایده های جدیدی را برای استفاده در طرح بازاریابی محتوایی برای شما به همراه داشته باشند. پس از اتمام تحقیقات خود ، می توانید جزئیات مربوط به انواع محتوا را که می خواهید در برنامه های خود استفاده کنید ، در برنامه ذکر کنید.

  • از نظرات مخاطبان استفاده کنید

قبل از جمع آوری ایده ها و ایجاد عناوین محتوا ، خود را به جای  مخاطبان هدف خود قرار دهید. به انواع خاصی از محتوا فکر کنید که با برند شما مرتبط هستند. اگر چه اینیک تاکتیک ساده است ، اما نگاه کردن به مخاطب می تواند به شما این دیدگاه را بدهد که چه چیزی باید تولید کنید.

لازم نیست محتوا همیشه مفصل باشد. بعضی اوقات قطعات کوتاه و ساده نیز می توانند کاربردی باشند ، بنابراین ارزش مشاهده ذهنیت مخاطبان برای یافتن ایده های جدیدرا نادیده نگیرید.

  • عناوین هدفمند ایجاد کنید

با ایده کاملی درباره هدف محتوای خود و کانال انتشار آن ، اکنون می توانید عناوین بهینه ای را برای برنامه خود ایجاد کنید. بدیهی است شما باید محتوا را در مورد مضامینی ایجاد کنید که توسط مخاطبین جستجو می شوند. اما همیشه قبل از موتورهای جستجو به نیازهای کاربر فکر کنید.

عناوین می توانند با رویدادهای آینده ، تاریخ های کلیدی صنعت مورد نظرتان ، فصلی بودن ، ناامیدی و مشکلات مشتری و حتی تحقق بخشیدن به تحقیقات بازار یا موضوع فعلی در معرض دید عموم قرار بگیرند. ابزارهایی مانند Ubersuggest برای دستیابی به بخش هایی که می توانید بر روی آن ها تمرکز کنید و عناوین بهینه ای که در برنامه های شما گنجانده شده نیز مفید است.

عناوین هدفمند ایجاد کنید
با ایده کاملی درباره هدف محتوای خود و کانال انتشار آن می توانید عناوین بهینه ای را برای برنامه خود ایجاد کنید

یادتان باشد که اولین نکته گفته شده در این بخش را همیشه مدنظر قرار دهید تا مطمئن شوید که هر بخش محتوای تولید شده به نتیجه مطلوب برسد. عناوینی که فکر می کنیدبه نتیجه نهایی نمی رسند ، را می توانید در یک فایل جداگانه ذخیره کنید و از این تیتر ها به عنوان عناوین ذخیره استفاده کنید و یا در بخش هایی که نیاز به تغییر برنامه دارید، آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

با در نظر گرفتن اینکه می خواهید محتوای شما به چه نتیجه ای برسد ، از تحقیقات محتوا و نظرات مخاطب استفاده کنید و برنامه های بازاریابی محتوایی و تولید محتوای خود را استارت بزنید. در نهایت، باید به یک برنامه ریزی کامل برسید که همه چیزهایی را که در طول بازه زمانی مورد نظر، می خواهید اجرا کنید را بطور کامل تصویر سازی نموده باشد.

اکنون برنامه ریزی کنید

جمع بندی

یک برنامه محتوا می تواند تفاوت زیادی در برنامه های بازاریابی شما ایجاد کند. اگر شرکت شما، در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند و یا به زودی می خواهید در این فعالیت ها شرکت کنید ، اطمینان حاصل کنید که برنامه محتوا اولویت شماره یک شما باشد. از طرح محتوا استفاده کنید تا فواید بسیار زیاد آن را ببینید و کمپین های بازاریابی خود را بسیار ساده تر مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط