🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

تبدیل یک محتوا به محتوای چندمنظوره برای سئو

هشت مرحله تبدیل یک محتوا به چند محتوای چند منظوره برای سئو_وقتی که محتوای خود را نوشتید، چطور می توانید اطمینان حاصل کنید که مردم آن را ببینند؟
تبدیل یک محتوا به محتوای چندمنظوره برای سئو

در این مقاله می خوانید

در این مقاله خواهید آموخت چگونه یک محتوا را به محتوای چندمنظوره تبدیل کنید که تاثیری مثبت در سئو سایت شما داشته باشد.

همان طور که اکثر متخصصان سئو یاد گرفته اند، شما برای رشد ارگانیک باید محتوای با کیفیت تولید کنید. همین موضوع برای بیزینس هایی که در حال ایجاد یک حضور قدرتمند در شبکه های اجتماعی هستند یا می خواهند یک خبرنامه ایمیلی ایجاد کنند صدق می کند. در حالی که مردم هر روز محتوای بیشتری را مصرف می کنند، آن ها کمتر به سمت محتوای ساده که به آن ها دید جدیدی را نمی دهد جذب می شوند. برای غلبه بر این مشکل، باید مطمئن شوید که هر محتوای شما مخصوص به پلتفرمی باشند که بر روی آن ها منتشرشان می کنید. اگرچه این بدین معنی نیست که باید از اول شروع کنید. راهی برای استفاده از یک ایده برای محتوا و تبدیل کردن آن به چند محتوا که می توانند در پلتفرم های مختلفی پخش شوند و آگاهی از برند شما را افزایش بدهند، وجود دارد. نوشتن یک مقاله بلاگ به صورت هر روزه زمان بر است، مخصوصاً زمانی که شما تیم خانگی با تعداد منابع و بودجه محدود هستید. بزرگترین چالش در این بخش ساخت یک استراتژی محتوا است. سئو و تولید محتوا از شاخه های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد برای اشنایی با دیگر شاخه های این حوزه مقاله دیجیتال مارکتینگ را مطالعه بفرمائید.

تبدیل یک محتوا به محتوای چندمنظوره برای سئو

پس چطور می توان تعداد زیادی محتوای عالی ساخت؟ باید با ویدیو شروع کنید. اگر ویدیویی در مورد موضوعی مرتبط داشته باشید، می تواند به صورت چندین محتوای جداگانه تفکیک شده و در یک بازه زمانی در کانال های مناسب توزیع شود. بیایید ببینیم این پروسه چطور انجام می شود.

آیا می دانستید به صورت میانگین هر فرد ۴۱ کلمه در ثانیه تایپ می کند، اما هر فرد به صورت میانگین ۱۵۰ کلمه بر ثانیه صحبت می کند؟ این یعنی صحبت کردن به نسبت تایپ کردن ۳.۵ برابر سریع تر است. در واقع این مقاله رونویسی شده است. برای هر مقاله ای که می نویسید، باید تحقیقات زیادی انجام دهید، اولین پیش نویس را بنویسید، ویرایش کنید، تغییرات ایجاد کنید و کارهای دیگر. این می تواند یک روز کاری کامل از شما بگیرد.

راه ساده تر برای انجام این کار؟ از خودتان در Loom یا نرم افزاری دیگر فیلم بگیرید، آن را ذخیره کنید و فایل ویدیویی را روی یک سرویس رونویسی ویدیو و فایل صوتی ارسال کنید. ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارند، مانند Rev.com یا TranscribeMe، این نرم افزارها این کار را با هزینه ای پایین انجام می دهند.

البته حتی اگر شما به متن به صحبت تکیه کنید، باز هم باید زمانی را به ویرایش کردن اختصاص دهید و بعضی از افراد می گویند که ویرایش کردن یک رونویسی صحبت به متن می تواند زمان بیشتری از شما بگیرد. هیچ “بهترین راهی” برای تولید محتوا وجود ندارد، اما برای کسانی که نویسندگان عالی نیستند اما به خوبی می توانند صحبت کنند، رونویسی می تواند شیوه قدرتمندی برای سریع تر جلو رفتن باشد. وقتی که محتوای خود را نوشتید، چطور می توانید اطمینان حاصل کنید که مردم آن را ببینند؟ درست همانند هر استراتژی محتوای دیگر، مطمئن شوید که پروسه برنامه ریزی، تولید و اجرا نوشته شده و دنبال می شود.

مراحل تبدیل یک محتوا به چند محتوای چند منظوره برای سئو

۱ – با موضوع خود توجهات را جلب کنید

بعضی اوقات تولید محتوا می تواند چالش برانگیز ترین بخش پروسه باشد. با توجه به هدف محتوای شما، نقاط شروع مختلفی وجود دارند. به عنوان مثال، اگر می خواهید پست بلاگی برای بالای قیف فروش بنویسید جایی که هدف گرفتن مقدار زیادی از ترافیک ارگانیک است، با انجام تحقیقات کیوورد برای پیدا کردن موضوع خود شروع کنید. چرا؟ شما باید متوجه شوید که مخاطبان شما چه چیزی را جستجو می کنند و چطور می توانید مطمئن شوید که شما در ترکیب نتایج جستجو حضور دارید.

اگر می خواهید در مورد محصول یا خدمات خود توضیح دهید، بهتر است با مصاحبه کردن با متخصص سوژه انتخاب شده شروع کنید تا جزئیات واقعی از محصول و خدمات و راه حل هایی که برای مخاطبان هدف شما به ارمغان می آورند، به دست آورید. چرا؟ در نظر داشته باشید که چیزی که آن ها می گویند مهم ترین جنبه ها هستند. این نکات می توانند سپس به موضوع انتخابی وصل شوند تا بتوانند توجه خوانندگان هدف را به خود جلب کنند. همچنین با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ در سئوی محتوا و دیگر حوزه های مهارت کسب نمائید.

۲ – یک طرح کلی برای بلاگ بنویسید

زمانی که می خواهید ساختار بلاگ خود را ایجاد کنید، یک ویدیوی مشابه با حالتی که یک مقاله بلاگ می نویسید ضبط کنید. در این مورد، با ایجاد یک طرح کلی برای مقاله با سوالاتی که از خود می پرسید، فرمت کردن رونویسی و بلاگ بعد از ضبط کردن آن ساده تر می شود.

یک طرح کلی برای بلاگ بنویسید
یک طرح کلی برای بلاگ بنویسید

3 – استراتژی توزیع خود را انتخاب کنید

حال که آماده ضبط ویدیو هستید، تصمیم بگیرید که می خواهید این محتوا در چه جاهایی توزیع شود. شیوه توزیع محتوای شما تاثیر خیلی زیادی روی شیوه ضبط ویدیوی شما دارد، مخصوصاً اگر می خواهید از ویدیو به عنوان خود محتوا استفاده کنید. (در یوتوب)

به عنوان مثال، اگر شما یک مشاور بیزینسی هستید، ویدیویی که ضبط می کنید باید نسبت به زمانی که یک وب سایت ای کامرس برای یک برند لایف استایل دارید حرفه ای تر باشد. اگر می دانید که قرار است ویدیو را به چند قسمت تقسیم کنید، زمانی را برای استراحت های طبیعی برای ویرایش آسان تر در مراحل بعد اختصاص دهید. با برنامه ریزی جلوتر از زمان، به خود ایده بهتری درباره جایی که محتوا می رود و چطور به آن جا می رود می دهید.

۴ – زمان شما برای درخشیدن

نرم افزارهای رایگان ضبط ویدیوی زیادی وجود دارند، مانند Zoom و Loom. با زوم، می توانید ویدیوی خود که جلوی دوربین صحبت می کنید را ضبط کنید و شما فایل صوتی را بعد از اتمام کار دریافت خواهید کرد.

با Loom، می توانید از اکستنشن گوگل کروم استفاده کنید، که به شما اجازه ضبط کردن صحبت خود به صورت ویدیو در حالی که صفحه نمایش شما را به اشتراک می گذارد را می دهد. اگر محتوای اضافی دارید، مانند یک ارائه پاور پوینت یا یک راهنما، این می تواند ابزار بهتری برای شما باشد. بدون توجه به شیوه ضبط کردن شما، به فایل صوتی نیاز دارید که بتوانید آن را رونویسی کرده و به دیگر فرمت های محتوا در مراحل بعد تبدیل کنید.

5 – ویدیوی خود را رونویسی کنید

یک نویسنده به صورت میانگین یک ویدیوی یک ساعته را در چهار ساعت رونویسی می کند، اما بعضی از بهترین رونویسی کنندگان می توانند این کار را در کمتر از دو ساعت به اتمام برسانند. برای این که این قضیه را در پرسپکتیو قرار دهیم، یک ویدیوی یک ساعته به صورت میانگین ۷۸۰۰ کلمه دارد، که یک نویسنده به طور میانگین می تواند در سه ساعت و ۳۰ دقیقه آن را رونویسی کند. علاوه بر این، شما باید زمان تحقیق کردن، لینک دهی داخلی و بسیاری فاکتور دیگر را نیز به آن اضافه کنید، بنابراین به صورت میانگین هر ۱۰۰۰ کلمه با کیفیت برای پست بلاگ یک ساعت زمان می برد.

متن ویدیو را بنویسید
متن ویدیو را بنویسید

رونویسی طول این پروسه را کوتاه تر می کند. وقتی می خواهید فایل صوتی خود را رونویسی کنید، می توانید فایل های خود را به ابزارهای رونویسی مانند Rev یا TranscribeMe ارسال کنید. زمانی که برای آن ها فایل صوتی را می فرستید، یک فایل صوتی دیگر را معمولاً طی چند ساعت دریافت می کنید.

۶ – تغییر رونویسی به فرمت بلاگ

شما محتوای رونویسی شده را توسط ایمیل که به وسیله صحبت کننده تفکیک شده است دریافت می کنید. این کار فرمت کردن پست رونویسی را بسیار راحت تر می کند. اگر بلاگ را قبل از رونویسی به صورت درستی طرح بندی کرده باشید، این پروسه ویرایشی باید برایتان ساده باشد. هر بخش را در ناحیه مورد نظر خود در بلاگ Copy & Paste کنید و عکس ها، کیووردها و لینک ها را به صورت دلخواه اضافه کنید.

۷ – ویدیوی خود را به بخش های قابل فهم تفکیک کنید

اینجا جایی است که شرایط جالب می شوند. اگر می خواهید از ویدیو برای پست های شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید، ویدیو را به بخش های متعددی کوتاه کنید تا بتوانند در میان پلتفرم های مختلف توزیع شوند. علاوه بر این، نقل و قول های ویدیو نیز می توانند برای ایجاد طرح های گرافیکی متنی، پست های متن محور شبکه های اجتماعی یا خود مقالات به کلی استفاده شوند.

به حفره هایی که مخاطبان هدف شما در اینترنت از آن ها برای کسب اطلاعات استفاده می کنند فکر کنید:

  • گوگل
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • فیس بوک
  • توئیتر
  • یوتوب

هر پلتفرم نیازمند ایجاد تجربه ای متفاوت که شامل محتوای بومی و جدید می شود، است، اما این به معنی این نیست که باید از صفر شروع کنید. اگر ویدیویی ۱۰ دقیقه ای دارید، می تواند به یک پست بلاگ ۲۵۰۰ کلمه ای که تقریباً ۱۰-۱۵ دقیقه برای خواندنش زمان لازم است تبدیل شود. حال شما یک منبع دیگر برای به اشتراک گذاری دارید، که می تواند شامل کیووردهای مناسب باشد تا رتبه بهتری در SERP کسب کند. فرض کنید که شما در نهایت ویدیو را به یک ویدیوی ۵ دقیقه ای ویرایش می کنید. از اینجا به بعد، شما می توانید:

  • یک ویدیوی ۵ دقیقه ای برای پست کردن در یوتوب و بلاگ بسازید.
  • ده تا ویدیوی ۳۰ ثانیه ای برای پست کردن میان پلتفرم های شبکه های اجتماعی مختلف بسازید.
  • ۲۰ تا پست ۱۰۰ کلمه ای در لینکدین منتشر کنید.
  • ۳۰ تا پست ۵۰ تا ۶۰ کلمه ای در توئیتر منتشر کنید.

علاوه بر این باید در نظر بگیرید که ما به پلتفرم های دیگر مانند Reddit و Qoura و همچنین ایمیل مارکتینگ که می توانید در آن ها هم محتوا توزیع کنید اشاره نکردیم. با شروع کردن با یک ویدیوی کاملاً جامع، شما توانایی های محتوای خود را از یک مقاله بلاگ معمولی به بیش از ۵۰ قطعه محتوا در طول پلتفرم های شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو تبدیل کنید. به عنوان مثال، Lewis Howes برای استفاده از این شیوه معروف است.

هر پلتفرم نیازمند ایجاد تجربه ای متفاوت است
هر پلتفرم نیازمند ایجاد تجربه ای متفاوت است

همان طور که می توانید در پایین ببینید، Howes مصاحبه ای در پادکست خود با Mel Robbins داشته است، که در یوتوب و پلتفرم های مخصوص به پادکست منتشر شده است، اما وی یک نقل و قول از مهمان خود در مصاحبه را برداشته و آن را در اینستاگرام، توئیتر و لینکدین منتشر کرده است. زمانی که تقویم محتوای خود را می سازید، بخش های مورد نظر خود را در یک برگه اکسل Copy & Paste  کنید و آن ها را بر اساس تاریخ و پلتفرم سازماندهی نمایید. مطمئن شوید که آن ها در پلتفرم مورد نظر منطقی به نظر می رسند، اگر لازم است یکی دو خط دیگر اضافه کنید و جادوی خود را نشان دهید. این کار ساعت ها زمان در پروسه برنامه ریزی شما صرفه جویی می کند.

۸ – توزیع کنید

حال که مدل های مختلفی از محتوا را تولید کرده اید، وقت آن رسیده که مطمئن شوید در مقابل چشمان درستی نمایش داده می شوند. داشتن یک جریان مستمر از محتوای مرتبط بر روی وب سایت شما و پلتفرم های شبکه های اجتماعی بخش حیاتی از قدرت بخشیدن به برند، ایجاد اعتبار و نمایش خود به عنوان یک پارتنر احتمالی قابل اعتماد است. همان طور که محتواهای قدیمی را نیز دوباره ویرایش می کنید، می توانید این پروسه را تکرار کرده و یک محتوای ۵۰ قطعه ای دیگر از یک مقاله قبلاً موفق ایجاد کنید.

قابلیت مشاهده شدن ارگانیک را بهبود بخشید

قابلیت پیدا شدن یک موضوع محبوب در بازاریابی است به آن قابلیت دیده شدن در جستجوی ارگانیک هم  گفته می شود. قابلیت دیده شدن برند شما درصد کلیک هایی است که وب سایت شما در مقایسه با تعداد کلیک های کلی آن کیوورد مشخص یا گروهی از کیووردها دریافت می کند. معمولاً شما می توانید میزان دیده شدن خود را از طریق نوشتن یک قطعه محتوا که منعکس کننده یک کیوورد هدف است و ساخت لینک به سمت آن صفحه بهبود بخشید، کاری که در واقع رتبه شما برای آن کیوورد و نسخه های دم دراز آن کیوورد را بهبود می بخشد.

اگرچه زمانی که شما شروع به رشد دادن بیزینس خود می کنید، ممکن است به شدت به ترافیک جستجوی برند شده تکیه کنید. در واقع یکی از بزرگترین محرک های ترافیک ارگانیک، ترافیک برند شده (Branded Traffic) است. اگر یک برند معتبر ندارید، گرفتن بک لینک ها به صورت طبیعی کاری چالش برانگیز است و بنابراین رتبه گیری ارگانیک نیز کار سخت تری است.

یکی از بزرگترین محرک های آگاهی از برند از طریق شبکه های اجتماعی است. بیش از ۴.۵ میلیارد انسان از اینترنت استفاده می کنند و ۳.۸ میلیارد نفر از آن ها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. اگر نیاز دارید که افراد بیشتری برند شما را جستجو کنند، کمپین های مرتبط شبکه های اجتماعی را راه اندازی کنید که این کار را انجام می دهند.

علاوه بر این موارد، ما در حال دیدن پلتفرم های شبکه های اجتماعی بیشتری مانند پینترست، یوتوب و توئیتر هستیم که به عنوان نتایج جستجو و Snippetها ظاهر می شوند. به عنوان مثال، تصویر پایین SERP مربوط به کیوورد “چطور کوکی درست کنیم” است که یک سری ویدیوی یوتوب مربوط به آن نمایش داده شده است.

مثال از نمایش ویدیوها در SERP
مثال از نمایش ویدیوها در SERP

نوشتن محتوایی که رتبه بگیرد همچنان اهمیت زیادی دارد؛ اما در حالی که گوگل به یکپارچه سازی دیگر مدل های شبکه های اجتماعی به داخل SERPها ادامه می دهد، برای پست گذاشتن در تمامی پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای بهبود قابلیت دیده شدن در جستجو و قابل مشاهده کردن برند خود زمان بگذارید.

محتوای تکراری چطور؟

تعریف محتوای تکراری یا دوگانه، محتوای مشابهی است که در URLهای متعددی استفاده شده است و می تواند به سلامت سایت شما آسیب جدی وارد کند. اگرچه که با توجه به چیزی که ما از طریق مکالمات متعدد با بازاریابان در دنیای سئو داشته ایم، هیچ نشانگری مبنی بر این که وب سایت ها برای محتوای تکراری جریمه می شوند وجود ندارد زمانی که قابلیت Repost کردن محتوا در شبکه های اجتماعی وجود دارد.

بعد از خواندن این مقاله، بهتر است با هدر دادن زمان برای تولید یک قطعه محتوا در هر بار خداحافظی کنید. موثرترین شیوه برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوای موفق به اشتراک گذاری محتوای تلنگر زننده به ذهن و مبتنی بر داده است. از این پروسه به نفع خود برای گرفتن بهترین نتیجه و افزایش میزان دیده شدن خود استفاده کنید.

در این قسمت چند نکته نهایی برای راه اندازی موفقیت آمیز استراتژی بازاریابی محتوا با استفاده از این متد را با هم مرور می کنیم.

  • نتایج خود را به صورت مستمر تحلیل کرده و مواردی که جواب می دهند را بیشتر کنید.
  • از امتحان کردن تاکتیک های جدید تا متوجه شوید که مخاطبان شما به چه چیزی علاقه مند هستند نترسید.
  • واکنش مخاطبان خود را تحلیل کنید. آن ها به شما می گویند که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد!

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم از اینکه چگونه از یک محتوا بتوانیم به صورت چند منظوره استفاده کنیم صحبت کردیم. لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها برای مان ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره دانشگاه سئو

صفر تا صد آموزش سئو با برترین اساتید

  • اصول و مبانی سئو
  • تدوین سند استراتژی سئو
  • تدوین استراتژی محتوا
  • سرچ کنسول
  • لینک سازی دستی
  • نحوه جذب پروژه، گزارش دهی و
  • بررسی محتوای اصلی یا بدنه از دید گوگل
  • انکرتکست
  • تعامل با کارفرما
  • ساختار URL ها
  • و …

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی