🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

رتبه الکسا (Alexa) مناسب کلاه بردارهای اینترنتی!

الکسا یک سیستم رتبه بندی وب سایت است و در واقع به نوعی اعتبار وب سایت به حساب می آید. در این مقاله به این سیستم رتبه بندی و نحوه افزایش رتبه وب سایت در این سیستم می پردازیم.
رتبه الکسا (Alexa)

در این مقاله می خوانید

الکسا یک سیستم رتبه بندی وب سایت است و در واقع به نوعی اعتبار وب سایت به حساب می آید. در این مقاله به این سیستم رتبه بندی و نحوه افزایش رتبه وب سایت در این سیستم می پردازیم. هر موتور جست و جویی از گوگل گرفته تا یاهو و … بر حسب الگوریتم هایی که دارند رنک وب سایت را محاسبه می کنند و بر اساس امتیاز آن را بالا می کشانند تا بیشتر در معرض دید خواننده قرار بگیرد. اما از آنجا که سایت های اسپم بی شماری وجود دارند که با فعالیت های غیر مجاز به بالای موتورهای جست و جو دست پیدا می کنند تنها به رنکینگ گوگل نمی توان اعتماد کرد و باید عوامل دیگری را هم سنجید. یکی دیگر از ابزار های رتبه بندی معتبر تعیین رتبه توسط سایت الکسا Alexa است که برای عموم قابل نمایش است و میزان محبوبیت واقعی یک وب سایت را می سنجد.  برای آشنایی بیشتر با این سیستم و الگوریتم آن و هم چنین نحوه افزایش رتبه الکسا مقاله پیش رو را مطالعه کنید.

رتبه الکسا چیست و چطور اندازه گیری می شود؟

سیستم الکسا در سال 1996 توسط کمپانی الکسا اینترنت تاسیس شد و در سال 1999 توسط کمپانی آمازون خریداری شد و تا کنون در اختیار آن است و البته آمازون سیستم صوتی دیگری به نام الکسا دارد که در واقع سیستم صوتی پشتیبانش محسوب می شود و منظور ما در این مقاله نیست. سیستم الکسا را می توان اولین سرویس رتبه سنج رایگان وب سایت به شمار آورد که امروزه هم انواع آنالیز های مختلف دیگری را پوشش می دهد. این ابزار رایگان موقعیت وب سایت شما را نسبت به رقبا تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعاتی نظیر تعداد لینک به سایت، بک لینک ها، رتبه جهانی، رتبه کشوری و.. را برای وب سایت تعیین می کند. این سرویس یکی از بهترین سرویس ها برای متخصصان سئو و وب مستر ها است که با تکیه بر اطلاعات الکسا پروژه هایشان را تنظیم کنند. در سیستم الکسا هر قدر که امتیاز داده شده به وب سایت کمتر باشد یعنی وب سایت از جایگاه بالاتری برخوردار است.

الکسا چیست و چگونه اندازه گیری میشود؟
الکسا موقعیت وب سایت شما را نسبت به رقبا تجزیه و تحلیل می کند

نسخه اولیه الکسا نصبی بود و بلافاصله بعد از نصب به شکل یک تولبار یا همان نوار ابزاری که بالای مرورگر قرار می گیرد استفاده میشد و به این ترتیب به دیتای وب سایت ها دسترسی پیدا می کرد و آنهایی که ترافیک بیشتری را داشتند برای کاربر از بالا به پایین لیست می کرد.اما امروزه علاوه بر رنکینگ وب سایت سیستم الکسا مجموعه ای از ابزار های دیجیتال مارکتینگ را از قبیل خدمات سئو ارائه می دهد و تقریبا مانند گوگل آنالیتیکس عمل می کند.

سیستم الکسا هر روزه میانگین تعداد بازدید کنندگان وب سایت ها را اندازه گیری می کند و هر سایت را فقط در طول سه ماه گذشته بررسی می کند. بهترین رنک در سه ماه گذشته 1 است و بدترین رنک 30میلیون است. اگر وب سایتی در سه ماه گذشته هیچ گونه بازدیدی نداشته باشید اصلا در رنک بندی الکسا نمایش داده نمی شود مگر اینکه دوباره فعالیتش را شروع کند.

میانگین تعداد بازدید کنندگان وب سایت در الکسا

تصویر بالا تصویری است که توسط خود سایت الکسا منتشر شده و همانطور که می بینید Google.com رنک 1 را به خود اختصاص داده و رتبه آخر هم مربوط به سایت بی نام و نشانی است و بقیه وب سایت هایی که از این سیستم رتبه بندی استفاده می کنند در این میان قرار می گیرند.

اهمیت رتبه بندی سایت الکسا

  • مهم ترین اهمیت رتبه الکسا بستن دست کلاهبردارنی است که با استفاده از سایت های جعلی و ظاهر سازی اقدام به فروش محصولات و کلاه برداری از سایرین می کنند. در صورتی که با استفاده از این سیستم امتیاز دهی افراد متقلب ناکام می مانند چرا که افراد قبل از هر گونه اقدام به خرید ابتدا رنکینگ سایت را از سایت الکسا چک می کنند. مگر اینکه کلاهبرداران از افرایش ترافیک فیک برای بهبود رتبه شان استفاده کرده باشند که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.
  • الکسا به عنوان یک ابزار می تواند جایگاه رقابتی وب سایت شما را مشخص کند. مثلا می توانید وب سایتتان را با رقبایتان مقایسه کنید تا متوجه شوید نسبت به آنها در چه موقعیتی قرار دارید و ترافیک و محبوبیت سایتتان نسبت به آنها چطور است. معمولا رتبه های بین 1 تا 50000 جزو رنکینگ های بالا محسوب می شوند.
  • تا چند سال پیش برای بررسی رتبه سایت در گوگل از رتبه بندی PR یا همان پیج رنک استفاده می شد اما گوگل در سال 1395 آن را از دید عموم فعال کرد و دیگر به هیچ سایتی پیج رنک نمی دهد. بنابراین از ابزارهای جایگزینی مثل سیستم الکسا می توان در جهت تعیین رتبه سایت استفاده نمود.
اهمیت رتبه بندی سایت الکسا
رتبه الکسا یکی از فاکتورهایی است که گاهی سایت های تبلیغاتی از آن سوء استفاده می کنند
  • این رتبه یکی از فاکتورهایی است که تبلیغ کنندگان وقتی می خواهند از وب سایت شما برای تبلیغشان استفاده کنند در نظر میگیرند و طبیعتا سایت هایی با رتبه الکسای بالاتر پیشنهادات تبلیغاتی بیشتری می گیرند. البته با حقه هایی با  ترافیک فیک می توان این رتبه را بهبود داد .
  • رتبه الکسا یکی از فاکتور هایی است که PR یا همان پیج رنک توسط گوگل را تحت تاثیر قرار می دهد و به نوعی با هم در ارتباط هستند. ربات های گوگل همواره در حال شاخص گیری هستند و این باعث می شود سئو راحت تر و بهینه تری داشته باشید.
  • رتبه الکسا یکی از مهم ترین فاکتور هایی که است که نه تنها توسط وبمستر ها بلکه توسط کاربران عادی هم برای تشخیص اصالت و مورد اعتماد بودن وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. خصوصا اگر وب سایتی دارید که محصول یا خدمتی برای فروش ارائه می کنید کاربر ممکن است قبل از اینکه از شما خرید کند اول نگاهی به رنکینگ الکسای شما بیندازد و بعد از شما خرید کند.

آیا رتبه الکسا با افزایش ترافیک فیک امکان پذیر است؟

متاسفانه باید گفت بله امکان پذیر است و بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از افزایش ترافیک فیک رتبه الکسای خودشان را بهبود می بخشند و این یکی از ضعف های این سیستم امتیاز دهی به شمار می رود. اما عواقب این کار چیست؟

رتبه الکسا با افزایش ترافیک فیک
بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از افزایش ترافیک فیک رتبه الکسای خودشان را بهبود می بخشند

طبیعتا تنها مزیتی که افزایش ترافیک فیک ایجاد می کند بهبود رتبه الکسا آن هم به صورت موقتی و کوتاه مدت است. در این روش در حالی که کاربر سایت دیگری را باز کرده است سایت های دیگری به صورت اتوماتیک برایش باز می شود که سایت شما هم یکی از آن ها می باشد. در این موارد فرد سریعا پنجره های تبلیغاتی را می بندد و با احتمال خیلی کم سایت شما را نگاه می کند. پس کار آمدی این روش اصلا اثبات نشده است. از طرف دیگر این روش هیچ سودمندی برای افزایش رنک رتبه گوگل شما نخواهد داشت و صرفا موقتی رتبه الکسا را بهبود می بخشد که آن هم بعد از مدتی اگر محتوای مناسب تولید نشود باز رتبه به پایین لیست سقوط می کند.

هم چنین اگر اصول اساسی سئو را رعایت نکرده باشید و سرویس افزایش ترافیک فیک را قطع کنید به ناگهان بازدید های فیک و زیاد قطع می شوند و همین باعث تاثیر بسیار منفی در سئو شما می شود و نتیجه اش جز سقوط ناگهانی رتبه الکسا شما نیست.

پس با تمام این تفاسیر می توان گفت بهبود رتبه الکسا توسط افزایش ترافیک فیک برای افرادی که می خواهند از راه های میانبر استفاده کنند تا حدودی برای کوتاه مدت مناسب است اما توصیه می شود این کار را انجام ندهید چرا که در بلند مدت به اعتبار کسب وکار شما لطمه می زند. در عوض سعی کنید با تولید محتوای ارزشمند و جذب ترافیک واقعی به سایت به برندتان اعتبار ببخشید.

پیدا کردن رتبه الکسا وب سایت

حال که با مفهوم الکسا آشنا شدید ممکن این است این سوال برایتان پیش بیاید که رتبه الکسا سایت من از کجا مشخص است و چطور باید آن را پیدا کنم؟ اگر می خواهید رتبه الکسا وب سایت خودتان را بفهمید و یا به وب سایتی شک دارید و می خواهید رتبه اش را در الکسا بررسی کنید در قدم اول باید وارد آدرس زیر بشوید:

https://www.alexa.com/siteinfo/

 پیدا کردن رتبه الکسا وب سایت
آدرس وب سایت مورد نظر را وارد کنید و روی دکمه Run Analysis کلیک کنید

بعد از اینکه به سایت وارد شدید در باکس روبرویتان آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید و گزینه Run Analysis را بزنید. در صفحه ای که برایتان باز می شود تمامی جزییات را می توانید مشاهده کنید. قسمت های مختلفی در این صفحه وجود دارد که برخی از مهم ترین آنها را در زیر لیست می کنیم:

  • Alexa Rank 90 Day Trend: این قسمت اصلی است که رنک وب سایت را در سطح جهانی به شما در طول سه ماه گذشته نشان می دهد. بدین ترتیب نمایش رتبه سایت در الکسا امکان پذیر است و بهتر است زیر 50000 باشد تا قابل اعتماد باشد.
  • Similar Sites By Audience Overlap: این قسمت سایت هایی که مشابه شما کار می کنند و در واقع رقیب شما هستند را نشان می دهد.
  • Top Keywords By Traffic: در این قسمت کلید واژه هایی را که بیشتر ترافیک را به سمت سایت شما آورده اند بررسی می کند و میزان ترافیک هر کلید واژه را نمایش می دهد.
  • Site Metrics: در این قسمت بازدید های روزانه و میزان نرخ تعامل و میزان زمانی که به طور متوسط روزانه در سایت صرف می شود نشان داده می شود.

ابزار نمایش رتبه الکسا

بعضی وب سایت ها که از رنکینگ مناسبی در الکسا برخودارند مایل هستند این رتبه را در معرض دید عموم قرار دهند و مانند یک نشان اعتماد از آن برای وب سایت استفاده کنند ویجت یا همان ابزار نمایش رتبه الکسا به سادگی قابل اضافه کردن به وردپرس است. وب سایت الکسا کد HTML را در اختیار شما می گذارد که بعد از اینکه به ویجت های خود اضافه اش کردید در وب سایت نمایش داده می شود.

ابزار نمایش رتبه الکسا

برای اسکریپت نمایش رتبه الکسا از کد زیر استفاده کنید و نام وب سایت خودتان را به جای Domain.com وارد کنید و در سایتتان قرار دهید.

اگر از سایت ورد پرسی استفاده می کنید به آدرس https://wordpress.org/plugins/alexa-rank-widget/#installationبروید و به راحتی آن را برای سایت ورد پرسی تان دانلود کنید.

نحوه افزایش رتبه الکسا

قطعا هر وب سایتی اولین و مهم ترین هدفش افزایش رنکینگ سایت است و همانطور که گفتیم یکی از روش ها رتبه الکسا ( افزایش کیفی رتبه) است. در زیر نکاتی را خواهیم گفت که اگر به آنها عمل کنید افزایش رتبه الکسا به سادگی امکان پذیر است.

  1. نوار ابزار الکسا را نصب کنید

تولبار الکسا همان نوار ابزاری است که بعد از نصب بالای مرورگر نمایش داده خواهد شد و هر وب سایتی را که باز کنید اطلاعات آن را به شکل زیر در اختیار شما می گذارد.

نوار ابزار الکسا را نصب کنید

اگر می خواهید رتبه تان را در الکسا افزایش دهید نصب این نوار ابزار از اولیه ترین اقداماتی است که باید انجام دهید. چرا که الکسا بر اساس همین نوار ابزار به دیتای شما دسترسی پیدا می کند و شروع به آنالیز می کند و در واقع نحوه تشخیصش بر اساس همین نوار است.

  1. نصب ابزار نمایش رتبه الکسا

اولین نکته ای که به آن اشاره کردیم نصب نوار ابزار بود و کمک شایانی که نوار ابزار به افزایش رنکینگ الکسا می کند تا حدی قابل توجه است اما مشکلی که وجود دارد این است که همه کلیک هایی که برای ورود به وب سایت شما می شود از طرف خود شما نیست و دیگران هم وارد می شوند و ممکن است خیلی از بازدید کنندگان نوار ابزار الکسا را روی مرورگر شان نصب نکرده باشند و یا از نسخه موبایل وارد شوند و الکسا قادر به تشخیص آن ها نباشد.

در این حالت باید به الکسا برای تشخیص بهتر میزان ترافیک کمک کنیم و این کمک هم چیزی نیست جز نصب ابزار نمایش الکسا یا همان ویجت الکسا بر روی سایت مان. حالا در این حالت هر بازدید کننده ای حتی اگر الکسا را نصب نکرده باشد جزو ترافیک شما به حساب می آید.

*روش نصب ابزار نمایش الکسا بالاتر گفته شد.

  1. از کلید واژه های مرتبط استفاده کنید

در هر حالتی از سئو، استفاده از کلید واژه مرتبط ترافیک برای سایت تان به ارمغان می آورد. می توان گفت کلید واژه یکی از مهم ترین تلاش های سئو به کار می رود. هر موتور جست و جویی بر اساس کلمات کلیدی محتواها را برای کاربر لیست می کند پس طبیعی است که ترافیک بر اساس کلید واژه مرتبط وارد سایت شود. رای رسیدن به این هدف از گوگل ادز استفاده کنید. حتی در خود سایت الکسا نیز وقتی وب سایت تان را باز می کنید می توانید انواع کلید واژه هایی که با آن ها جست و جو شدید را مشاهده کنید و این خودش در واقع راهنمایی از طرف الکسا است.

  1. لینک سازی

استفاده از مجموعه ای از بک لینک ها که به تناسب استفاده شده اند می تواند بسیار کمک کننده باشد. بک لینک ها را در سایت های مختلفی مثل Quora و Pinterest می توانید برای وب سایت تان بسازید و حتی می توانید درون محتوایتان از لینک های داخلی هم استفاده کنید. این لینک سازی باعث می شود وب سایت بیشتر به چشم بیاید و باعث می شود کاربر زمان بیشتری را از این لینک به آن لینک در وب سایت بگذراند و همین باعث افزایش نرخ اینگیجمنت سایت می شود و در نتیجه افزایش رتبه را به ارمغان می آورد.

  1. آنالیز وب سایت

ابزارهای بسیاری برای تجزیه و تحلیل وب سایت وجود دارند که می توانید از آن ها برای اهداف سئویی تان استفاده کنید. دلیل تجزیه و تحلیل وب سایت این است که شما باید از کارکرد درست و دقیق سایت اطمینان حاصل کنید و اگر خطا و اروری وجود دارد ان را شناسایی و رفع کنید. موتور های جست و جو خطای وب سایت ها را به طور جدی دنبال می کنند و اگر اروری در سایت وجود داشته باشد آن را نمایش نمی دهند. همین مسئله باعث کاهش ترافیک وب سایت و در نتیجه ضربه به رتبه الکسا شما می شود. برای تجزیه تحلیل بهتر وب سایت از ابزارهای تجزیه و تحلیل خود سایت الکسا هم می توانید استفاده کنید. مشکلات تکنیکی و خطاها را رفع کنید تا رنک الکسای خود را افزایش بدهید.

  1. محتوای خاص و غیر کپی بنویسید

این نکته نه تنها برای الکسا بلکه برای تمامی متخصصین سئو الزامی است! تولید محتوا باعث می شود ترافیک قابل توجهی وارد وب سایت شما شود اما تولید محتوای خاص و یکتا باعث می شود کاربر مایل باشد با شما ارتباط برقرار کند و همین باعث افزایش نرخ تعامل می شود و ترافیک بیشتری را مثل یک زنجیره وارد وب سایت شما خواهد کرد.

محتوای خاص و غیر کپی و کاهش رتبه الکسا
محتوای یکتا و مرتبط است که برای گوگل اهمیت دارد

موتور های جست و جو عاشق محتوای غیر کپی و خاص هستند اصولا محتواها را بر اساس یکتایی و تازگی آن اولویت بندی می کنند. رتبه سنج گوگل محتوای شما را بر اساس یکتا بودن و مرتبط بودن آن به اول صفحه گوگل می کشاند و از آن موقع است که ترافیک زیادی از صفحات اول وارد وب سایت شما می شوند و هرچه این تلاش ها بیشتر باشد از آنجایی که الکسا و گوگل بهم مرتبط هستند رنک الکسا شما نیز افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

  1. محتوا به طور منظم آپدیت کنید

بسیار مهم است که محتوا نویسی شما منظم باشد یعنی با فواصل مشخص انجام شود و مدت زمان میان نوشتن یک محتوا تا محتوای دیگر طولانی نشود چرا که در هر زمینه ای که دنبال افزایش رنک باشید امتیاز شما بر اساس محتوا و میزان فعالیت تان محاسبه می شود و اگر در آپدیت کردن وب سایت پیگیر باشید قطعا زودتر به هدفتان خواهید رسید. وب سایت هایی که از آپدیت محتوایشان دست کشیده اند نه تنها رتبه الکسا آنها ثابت نمانده بلکه با کاهش رتبه الکسا روبرو شده اند پس فعالیت منظم و مداوم شرط اصلی است.

آپدیت محتوا
آپدیت محتواهای تان غافل نشوید

مثلا هفته ای 1 تا 3 محتوا را روی سایت بارگذاری کنید و این عدد عاقلانه ای است. بعد نتیجه اش را ببینید که چطور امتیاز الکساتان رو به بهبود است.

  1. محتوا را در شبکه های اجتماعی هم منتشر کنید

بسیاری از کاربران امروزه تکیه زیادی بر شبکه های اجتماعی دارند و به جای سرچ در گوگل در آنها به دنبال اخبار یا مطالب مورد نظرشان می گردند. فراموش نکنید که باید نوع کاربرتان را بشناسید و تشخیص بدهید کدام شبکه اجتماعی را بیشتر استفاده می کند و فعالیت تان را آنجا نیز گسترش بدهید تا ترافیک وب سایتتان را افزایش دهید. در واقع در هر پلتفرمی که فکر می کنید مناسب است لینک محتوا و وب سایتتان را قرار دهید تا ترافیک بیشتری جذب کنید.

دلایل کاهش رتبه الکسا به ته لیست

بسیاری از افراد که از سیستم الکسا استفاده کرده اند ممکن است این سوال برایشان پیش آمده باشد که چرا رتبه الکسا وب سایتشان کاهش پیدا کرده است؟ ( منظور از کاهش، کاهش کیفی است چرا که در سیستم الکسا هر چه عدد کمتر باشد رتبه بهتر است) دلایل زیر ممکن است دلیل کاهش این رتبه باشد:

  • تلاش رقبا ازشما بیشتر شده و جای رتبه شما را گرفته اند و شما در لیست پایین تر رفته اید.
  • بسیاری از بازدید کننده های وب سایت شما از نوار ابزار الکسا استفاده نمی کنند. همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم بزرگترین مشکل الکسا این است که فقط توسط نوار ابزارش دیتا جمع می کند و اگر بازدید کننده های شما آن را بر مرورگر شان نصب نکرده باشند الکسا قادر به تشخیص دیتای آنها نیست. که راه حل این مشکل استفاده از ابزار نمایش الکسا است.
  • در بعضی شرایط ممکن است الگوریتم های الکسا تغییر کرده باشد و تلاش های شما بی فایده بماند که در این صورت توصیه می شود حتما از آپدیت الگوریتم ها آگاه بشوید تا از دیگران عقب نمانید.

جمع بندی

.سیستم الکسا جایگاه وب سایت شما را به خوبی در مقایسه با رقبایتان مشخص می کند و دید واقعی تری از وب سایتتان به شما می دهد و هم چنین به کاربر این امکان را می دهد که در برابر صفحات تقلبی در امان بماند. الکسا در واقع سیستم مکملی است که اگر آن را مورد استفاده قرار دهید نتایج عالی اش را در طول زمان خواهید دید و خصوصا از زمانی که PR یا همان رتبه سنج گوگل غیر فعال شده استفاده از این سیستم اوج گرفته است. بهر جهت درست است که الکسا یکی از بهترین سیستم های رتبه بندی است اما حقیقت این است که نمی تواند به تنهایی به اعتبار وب سایت شما بینجامد و وب سایت شما نیازمند رشته تلاش های دیگری است که باید برای سئو آن انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی