🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

آشنایی با مفهوم گزینش محتوا(Content Curation) | معرفی 5 ابزار رایگان و ساده برای گزینش محتوا

گر اهل گالری‌گردی باشید و سر و کارتان با نمایشگاه‌های هنری و هنرمندان تجسمی باشد، احتمالاً با اصطلاح «کیوریتور» آشنا هستید. کیوریتور همان کسی است که شما را ترغیب به دیدن آثار هنرمندی خاص می‌کند.
آشنایی با مفهوم Content Curation و معرفی 5 ابزار رایگان و ساده برای گزینش محتوا

در این مقاله می خوانید

اگر اهل گالری‌گردی باشید و سر و کارتان با نمایشگاه‌های هنری و هنرمندان تجسمی باشد، احتمالاً با اصطلاح «کیوریتور» آشنا هستید. کیوریتور همان کسی است که شما را ترغیب به دیدن آثار هنرمندی خاص می‌کند. این توانایی از آنجا ناشی می‌شود که کیوریتور به شما ارزشی را پیشکش می‌کند که وقتتان را با خیال راحت صرف گالری‌گردی کنید؛ و آن چیزی نیست جز «اعتماد».
در بازاریابی محتوایی هم این اعتماد را می‌توانیم با کیوریتوری محتوایی، Content Curation یا همان گزینش محتوا ایجاد کرد.
همانطور که در بروشور افتتاحیه نمایشگاه نقاشی، مجموعه‌ای خلاصه از دلایل انتخاب آثاری خاص کنار یکدیگر و کلیت موجزِ گالری را یکجا می‌بینیم، در یک مجموعه محتواییِ گزینش شده هم می‌توانیم خیلی خلاصه و ساده به تمامی اطلاعاتی که به آن نیاز داریم در کمترین زمان ممکن دسترسی داشته باشیم. این «صرفه جویی در وقت» و «رفع نیاز اطلاعاتی» همان نکات طلایی اعتمادآفرینی است.

Content Curation چیست؟

بیایید اول تکلیف خودمان را با کلمه Curation مشخص کنیم.

 Curation به طور دقیق شامل مجموعه‌ای از اعمال و به معنای دقیق‌تر، یک فرایند است. فرایندی که شامل جستجو، انتخاب و ساماندهی برای تولید یا رونق‌بخشی به یک مجموعه، نمایشگاه و… است. این مجموعه می‌تواند آثار هنری، تولیدات حوزه مد، صنایع دستی، صنایع الکترونیک و یا محتوا باشد.

حالا که اینقدر موشکافانه کلمه کیوریشن را یاد گرفتیم، بهتر است برویم سر اصل مطلب و ببینیم بالاخره Content Curation به چه معناست؟ گزینش یا انتخاب محتوا همان کیوریتوری محتواست.

 Content Curation به تعبیر ساده، به معنای گزینش محتوا، جمع‌آوری و ارائه محتوایی با رویکرد خاص کسب و کارمان، انتقال محتوا به انتخاب ما و اضافه کردن زاویه دیدمان به موضوع است.

«مایکل باسکار» در کتاب خود با عنوان «Curation: The Power of Selection in a World of Excess» تعریفی از مفهوم گزینش محتوا یا  Content Curation ارائه می‌کند با این مضمون: به فرآیند گزینش محتوا، دسته‌بندی و چیدمان آن به صورتی که برای مخاطب ارزش‌آفرین و قابل هضم باشد،content curation  گفته می‌شود.

گزینش محتوا طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از عناصر اصلی بازاریابی محتوایی برای بسیاری از شرکت‌هایی شده است که فعالیت‌های موثر و موفقیت‌آمیزی در حوزه استراتژی دیجیتال مارکینگ خود داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی کامل با حوزه دیجیتال مارکتینگ و زیر شاخه های آن این مقاله را مطالعه بفرمائید.

گزینشگر محتوا دقیقاً چه می‌کند؟

گزینش محتوا شامل تولید محتوای اختصاصی و به اصطلاح اوریجینال نمی‌شود، بلکه در عوض، شامل جمع‌آوری محتوا از منابع مختلف و ارائه آن به شیوه‌ای سازمان یافته است. بنابراین یک کانتنت کیوریتور یا گزینشگر محتوا (Content Curator) لزوماً مسئول ایجاد محتوای جدید نیست، بلکه در جستجوی محتوای مرتبط به کسب و کار و انتقال اطلاعات به خوانندگان به صورت ترکیبی است.

بیشتر بخوانید: پورتفولیو چیست؟

گزینشگری محتوا چیزی است که روزانه همه ما احتمالا با آن مواجهیم. مثلاً همین که از سرویس‌های آنلاین RSS Reader  استفاده می‌کنیم، لینک‌های چکیده مطالب سایت‌ها و بلاگ‌ها را رصد می‌کنیم، فیدهای شبکه‌های اجتماعی را مرور می‌کنیم یا عضو خبرنامه‌ها می‌شویم یا برای کسب و کارمان خبرنامه درست می‌کنیم همه در قالب گزینشگری محتوا و با همین هدف صورت گرفته است.

برای کیوریتوری در حوزه محتوا محدودیت خاصی در مورد قالب محتوایی وجود ندارد. ویدئوها، مقالات، تصاویر، موسیقی، پادکست یا هر قطعه‌ای از محتوای دیجیتالی که قابل اشتراک‌گذاری است، می‌تواند به کارمان بیاید.

شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم، بهترین گزینشگران محتوا در شبکه‌های اجتماعی عموماً بیشترین فالوورها را دارند، زیرا مخاطب می‌داند که به جای بررسی کلی سایت و پیج، فقط کافی است شما را دنبال کند و کامل‌ترین، به‌روزترین و موثق‌ترین مطالب در زمینه موردنظر را در صفحه یا سایت شما بخواند و در وقتش صرفه‌جویی کند.

اسرار Content Curation (گزینش‌گری محتوا)

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اطلاعات زیادی در جهان اینترنت موجود است؛ اما آیا همه این داده‌ها به دردمان می‌خورند؟ جواب ساده است: خیر.

موفقیت در Content Curation برای کسب و کار، اهداف بازاریابی محتوایی یا سئوی سایت، بسته به این است که فقط و فقط بهترین و مرتبط‌ترین محتوای ممکن را جمع‌آوری و ارائه کنیم.

فرایند گزینش محتوا شبیه ساخت یک نوار کاست گلچین از موسیقی‌های محبوبمان در دوره دبیرستان است. اگر یادتان باشد در این نوارها سعی می‌کردیم بهترین آهنگ‌ها را در فضای محدود کاست‌ها ضبط کنیم.

جالب است بدانید همانطور که ما برای کارمان Content Curation می‌کنیم، مخاطب هم برای خودش این کار را انجام می‌دهد. یعنی بی‌معطلی می‌رود سراغ همان محتوایی که می‌خواهد و از بقیه‌اش صرف نظر می‌کند. پس اینجا مهم این است که بدانیم مخاطب ما دقیقاً به دنبال چیست و چه می‌خواهد؟  

گزینش محتوا برای بسیاری از شرکت‌ها ابزار مناسبی برای سئوی کلاه سفید (SEO) است. کسب و کاری که در سایت خود چندین محتوا را در مورد یک موضوع خاص به هم پیوند می‌دهد، شانس بیشتری برای افزایش بازدید هنگام جستجوی آن موضوع خاص توسط مخاطب دارد.

همچنین سایت‌هایی که به طور منظم از Content Curation استفاده می‌کنند، مستمراً به‌روز می‌شوند و موتورهای جستجو با نشان دادن بیشتر این سایت‌ها به جستجوکنندگان به آن‌ها پاداش می‌دهند.

علاوه بر این، محتوایی که برای موضوعی خاص انتخاب می‌کنید به طور خودکار شامل محبوب‌ترین عبارات جستجو در حوزه کاری شما خواهد بود و واضح است که اینطوری رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو افزایش می‌یابد. سئو از زیر شاخه های بازاریابی دیجیتال می‌باشد و با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ می‌توانید در دیگر شاخه های آن نیز مهارت کسب نمائید.

مزیت‌های Content Curation

مزیت های content curation

یکی از بزرگ‌ترین مزایای گزینش محتوا، ارزش‌آفرینی برای مخاطب است. در روزگاری به سر می‌بریم که دنیای تقریباً بی‌مرزی از داده‌ها و اطلاعات در دسترس همگان است. اکثر مخاطبان در واقع «مصرف‌کنندگان اطلاعات» هستند و طبیعتاً وقت کافی یا تمایل به مرور تمامی محتواهای موجود را ندارند. همین جاست که Content Curation به کار می‌آید.

در حقیقت این شما هستید که مسئولیت درک و استخراج اصلی‌ترین نیاز مشتریان یا همان پرسونا را در ارتباط با کسب و کارتان دارید. باید بدانید چه چیزی بیشترین اهمیت را برای آن‌ها دارد. سپس محتوای مرتبط و انتخاب شده‌ای را در قالبی موجز و مختصر به آن‌ها تقدیم ‌کنید. حالا فکر کنید، آیا کسی هست که از این ترکیب شسته‌رفته بدش بیاید و آن را نخواهد؟

با ارائه محتوایی دستچین شده، مخاطبان به شما اعتماد می‌کنند و شما را به عنوان یک رهبر فکری-محتوایی و مرجعی قابل‌اعتماد می‌پذیرند.

علاوه بر این‌ها مزیت دیگر Content Curation یا گزینش محتوا، در اختیار داشتن محتواهای جدید و جذاب در زمان‌هایی است که کفگیر محتوانویسی شما به تهِ دیگ خورده و محتوای اصلیِ تولید شده کم دارید. طبیعتاً جمع‌آوری محتوا از منابع دیگر آسان‌تر از خلق محتوای جدید است.

موفقیت در Content Curation یا گزینش محتوا

  • ایجاد پیوندی شخصی در ارائه محتوای گزینشی

اگر سری به سایت nextdraft.com بزنید دقیقاً با این مفهوم آشنا می‌شوید. «دیو پِل» سرپرست و نویسنده اصلی این پلتفرم در توضیح کارش نوشته: «هر روز صبح به ۷۵ سایت خبری سر می‌زنم و از آن کابوسِ پر از شن و ماسه، ۱۰ مورد از جذاب‌ترین اخبار و اطلاعات روز را جمع می‌کنم. سپس آن‌ها را با تیزبینی خاص خودم، سریع و تند و تیز ارائه می‌دهم. جوری که باعث شود دستگاه رایانه شما از شدت لذت به ارتعاش درآید. بدون ربات، بدون الگوریتم!»

اینجا یک زمینه شخصی و ارتباط عمیق و منحصربه‌فرد بین گزینشگر محتوا و مخاطبش شکل می‌گیرد. مخاطب متوجه می‌شود که پشت این اطلاعات جمع‌آوری شده، نه یک ربات، بلکه یک انسان نشسته است. همین موجب ایجاد پیوندی وفادارانه میان مخاطب و شما می‌شود.

  • ارزش آفرینی

مهم نیست که در چه زمینه‌ای فعال هستید. مشتریان شما انتظار دارند در همان حوزه اطلاعاتی مفید، به‌روز و جمع‌وجور داشته باشند و ضمن کسب آگاهی، در وقت خود نیز صرفه‌جویی کنند.

اگر بتوانید با ارائه اطلاعات و تجربیات مفید و مختصر به آن‌ها کمک کنید در وقت خود صرفه‌جویی کنند، در واقع گام بزرگی در مسیر ایجاد اعتماد و وفاداری برداشته‌اید.

  • جبران تبلیغات با گزینش محتوا

همه ما وقتی در جایگاه مشتری یک محصول یا برند قرار می‌گیریم، این تجربه را داریم که دیگر از تبلیغات آن برند خسته می‌شویم. دقیقاً به همین دلیل است که برندها باید فراتر از محصولات یا ویژگی‌های مثبت‌ خود قدم بردارند.

ارتباطی که امروزه مشتریان با برندها برقرار می‌کنند از محصول فراتر می‌رود. شاید مشتری با دیدن محصول ما جذب برند و کسب و کار ما شود، اما آنچه او را همواره کنار ما نگه می‌دارد، چیزی فراتر از محصول است. چیزی مثل ارائه یک محتوای گزینش شده یا خدمات پس از فروش قابل‌توجه که می‌تواند او را ترغیب به وفادار ماندن کند.

  • وقت مختصر برای گزینش محتوا

هنگامی که تصمیم به Content Curation گرفتید، تازه قسمت سخت ماجرا آغاز می‌شود. بوک‌مارک‌ها و لیست‌های تهیه شده از منابع مورد نیاز شاید در ابتدای کار مفید باشد، اما برای همیشه راهکار مناسبی نیست. به جای این کارهای سخت بروید سراغ ابزارهای گزینش محتوا یا curation tools که اینجا به طور خاص برایتان چندتا از بهترین‌هایش را معرفی کرده‌ایم.

بهترین ابزارهای Content Curation یا گزینش محتوا

برای اینکه بتوانید Content Curation را در کار خود به یک استراتژی قابل ارزیابی و منظم تبدیل کنید، می‌توانید از ابزارهایی اختصاصی و رایگان استفاده کنید که به شما کمک می‌کند گزینش محتوا روتین کارتان باشد:

Flipboard

Flipboard اپلیکیشنی برای موبایل و دسکتاپ است که به شما امکان می‌دهد مینی‌مجله‌هایی با پیوند به اخبار، پست‌های وبلاگ و وب‌سایت‌های مورد علاقه خود را ایجاد کنید.

Pocket

Pocket ابزاری عالی برای عادت به جمع‌آوری محتوا برای ذخیره و بعداً خواندن آن است. با این ابزار شما می‌توانید مقالات را با برچسب (tag) دسته‌بندی کنید. قابلیت جستجوی داخلی سایت و یافتن مقالات را هم بسیار آسان می‌کند.

Elink.io

جمع‌آوری محتوا از وب‌سایت‌های مختلف و به اشتراک گذاشتن آن‌ها به نحوی که به شیوه‌ای مختصر قابل ارائه باشد، همان کلید موفقیت در گزینش محتوا است که در این ابزار به آن دسترسی داریم.

Twitter Lists

اگر اکانت‌هایی را که در توئیتر دنبال می‌کنید، سازمان‌دهی نشوند، پیگیری همه آن‌ها دشوار است. همین جاست که لیست‌های توییتر، مفید خواهد بود: گروه‌های انتخاب شده از کاربران توییتر که می‌توانید آن‌ها را جداگانه از بقیه فیدهای خود، دسته‌بندی و دنبال کنید.

وقتی یک گزینشگر محتوا باشید، می‌توانید یک لیست توییتری برای بازاریابی ایمیلی و یکی دیگر برای وبلاگ‌نویسی و… ایجاد کنید. حتی می‌توانید این لیست را عمومی کنید تا سایر کاربران توییتر نیز به لیست‌های شما دسترسی داشته باشند.

Scoop.it

پلتفرم Scoop.it _که حقیقتاً خیلی جذاب است- را به عنوان پیوند و اتصالی موثر بین گزینش محتوا با شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید که رابط کاربری شبیه به Pinterest دارد.

کافی است یک موضوع خاص را انتخاب کنید تا Scoop.it مرتبط‌ترین مقالات را برای مشاهده و اشتراک‌گذاری در اختیارتان بگذارد. هم‌چنین پیشنهاد موضوعات مرتبط هم برایتان خواهد داشت.

موتور هوشمند جستجوی این پلتفرم می‌تواند موضوعات مورد علاقه شما را زیر نظر داشته باشد و محتوای مرتبطی را که ممکن است دوست داشته باشید، شناسایی کند.

هم‌چنین ویژگی‌هایی مثل ادغام آسان با وردپرس، ایجاد محتوا برای چندین کانال از جمله وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم دارد.

خلاصه اینکه، اگر یک کیوریتور خوب باشید پس حتماً یک جستجوگر عالی هم هستید. بنابراین به این ابزارها اکتفا نکنید و ویژگی‌های ذاتی جستجوگرانه خودتان را هم به هیچ عنوان دست‌کم نگیرید. در دنیای سرشار از اطلاعات امروز، صرف‌نظر از اندازه تیم یا کسب و کار شما، Content Curation باید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد. گزینشگران خوب محتوا می‌توانند برای مشتریان و مخاطبان، منبعی ارزشمند از اعتماد ایجاد کنند که بقای کسب و کار را تضمین می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط