🔥 دوره‌های 20 میلیونی رو رایگان برنده شو!

بازاریابی مجدد، ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟

احتمالا شما هم این ضرب المثل فارسی را شنیده اید؛ از دل برود هر آنکه از دیده رود. این ضرب المثل به خوبی اهمیت بازاریابی مجدد را برای برند ها بیان می کند به این معنا که برای ماندن در ذهن مشتری باید همواره خودتان را به او نمایش دهید. اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن بگوییم هدف هایی که هر کسب و کاری دنبال می کند دستیابی به فروش بیشتر است و همین مسئله دلیلی بر آن است که شما با انواع استراتژی های بازاریابی آشنا باشید. البته که روش های سنتی تبلیغات مثل در معرض قرار دادن محصول در برابر چشم مشتری همیشه باب بوده است اما فقط به روش های سنتی نمی توان بسنده کرد و در دنیای پیچیده ی کسب و کار امروز باید متد های جدیدتری هم به کار گرفت.

در این مقاله می خوانید

ریمارکتینگ یا همان بازاریابی مجدد بخشی از استراتژی‌های بازاریابی است که مشتریان بالقوه را هدف قرار می‌دهد و آن ها را به خرید ترغیب می‌کند.

احتمالا شما هم این ضرب المثل فارسی را شنیده‌اید؛ از دل برود هر آنکه از دیده رود. این ضرب المثل به خوبی اهمیت بازاریابی مجدد را برای برند ها بیان می‌کند به این معنا که برای ماندن در ذهن مشتری باید همواره خودتان را به او نمایش دهید. اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن بگوییم هدف هایی که هر کسب و کاری دنبال می کند دستیابی به فروش بیشتر است و همین مسئله دلیلی بر آن است که شما با انواع استراتژی های بازاریابی آشنا باشید. البته که روش های سنتی تبلیغات مثل در معرض قرار دادن محصول در برابر چشم مشتری همیشه باب بوده است اما فقط به روش های سنتی نمی توان بسنده کرد و در دنیای پیچیده ی کسب و کار امروز باید متد های جدیدتری هم به کار گرفت.

بازاریابی مجدد یکی از موثرترین روش های برای بیزینس های آنلاین است. واضح است که بازدید کنندگانی که وارد وب سایت شما می شوند در همان ورود اول اقدام به خرید نمی کنند و یا ممکن است با شک و تردید تا مراحلی از خرید محصول پیش بروند ولی پروسه خرید را تکمیل نکنند. اگر هدف کسب و کار شما هم تبدیل کردن این نوع بازدید کننده ها به مشتری است استفاده از استراتژی بازاریابی مجدد به طرز حیاتی باید در اولویت شما باشد.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاع از انواع بازاریابی دیجیتال، مقاله دیجیتال مارکتینگ را از دست ندهید.

بازاریابی مجدد، ریمارکتینگ (Remarketing) چیست؟

برای شروع اول باید معنای دقیق بازاریابی مجدد را درک کرد. در اصل بازاریابی مجدد ( که به آن ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ هم گفته می شود ) به تبلیغاتی گفته می شود که به طور مستقیم افرادی را که قبلا از وب سایت شما حداقل یک بار بازدید کرده اند هدف قرار می دهد. وقتی این بازدید کننده ها وب سایت را ترک می کنند حتی اگر محصولی هم از شما نخریده باشند تبلیغ های شما را در وب سایت های مرتبط در سطح اینترنت می بینند و این تبلیغات دقیقا نقطه شروع ماجرا هستند. این تبلیغات می توانند تبلیغات PPC (تبلیغات کلیکی) باشند، ممکن است تبلیغات بنری روی وب سایت های همکارتان یا … باشند. پس در کل بازاریابی مجدد یا همان ریمارکتینگ استراتژی است که امکان ارتباط دوباره ی شما با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی را وقتی که در صفحات مرتبط در سطح اینترنت در حال جستجو هستند را فراهم می کند. این مشتریان بالقوه ممکن است قبلا فقط از روی کنجکاوی وب سایت شما را باز کرده باشند اما در ادامه وقتی در گوشه و کنار اینترنت دوباره برند شما را می بینند نام شما در ذهن شان می ماند و به وقت احتیاج به خرید محصول احتمال اینکه اولین کسی را که برای خرید انتخاب می کنند شما باشید بسیار بالاست.

بازاریابی مجدد
بازاریابی مجدد یکی از مهم ترین روش ها برای افزایش نرخ تبدیل مشتری است

به همین دلیل هم بازاریابی مجدد یکی از مهم ترین روش ها برای افزایش نرخ تبدیل مشتری به خصوص در بلند مدت است. البته که انجام بیشتر استراتژی های بازاریابی نیازمند تحمل بالا است و نباید انتظار نتیجه در کوتاه مدت را داشته باشید اما نتیجه اش قطعا ارزشمند خواهد بود.

چرا بازاریابی مجدد (Remarketing) مهم است؟

  • از هر 5 کسب و کار یکی از آن ها بودجه ای مخصوص بازاریابی مجدد کنار گذاشته است.
  • 30 درصد از مشتریان به طور میانگین به بازاریابی مجدد واکنش مثبت نشان می دهند در حالی که فقط 11 درصد از مشتریان آن را نادیده می گیرند.
  • میانگین نرخ کلیک برای تبلیغ های نمایشی حدود 07 درصد و میانگین نرخ کلیک برای تبلیغات بازاریابی مجدد حدود 0.7 درصد است.
  • بسیاری از شرکت ها از طریق بازاریابی مجدد توانسته اند 50 تا 60 درصد نرخ تبدیل مشتری بیشتری داشته باشند.

بازاریابی مجدد از سرفصل‌های دوره دیجیتال مارکتینگ آکادمی دهبان است که در این دوره با دیگر حوزه های بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شوید و زیرنظر اساتید مجرب در آن‌ها مهارت کسب می‌کنید.

انواع بازاریابی مجدد

  • بازاریابی مجدد استاندارد

در این نوع از بازاریابی که معمول ترین نوع بازاریابی مجدد است تبلیغات از طریق شبکه نمایشی گوگل و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر به بازدید کننده های قبلی نمایش داده می شود. در این نوع بازاریابی مجدد بازدید کنندگانی که از طریق گوگل کلید واژه های مورد نظرشان را سرچ می کنند هدف تبلیغات مرتبط با کلید واژه قرار می گیرند. به عنوان مثال اگر در گوگل Heat map tool را سرچ کنید یک تبلیغ بازاریابی مجدد از ابزار تحلیل داده Hotjar می بینید که بازدید کننده را ترغیب می کند که در یک نسخه آزمایشی رایگان از برنامه ثبت نام کند.

  • بازاریابی مجدد پویا

بازاریابی مجدد پویا که بازاریابی مجدد دینامیک هم نامیده می شود امکان هدف گیری مشتریانی که به محصول یا خدمت خاصی از شما توجه داشته اند را آسان تر می کند. طبیعتا نمی توانید برای تمام محصولات وب سایت تان تگ بازاریابی مجدد استفاده کنید و به جای این می توانید یک فید به گوگل ارسال کنید و درخواست کنید که ابتدای جستجوی تبلیغاتی، شما را به بازدید کننده هایی که اخیرا همان محصول یا خدمات خاص را دیده اند نشان بدهد.

بازاریابی مجدد پویا
این روش به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی بسیار مناسب می باشد

این روش به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی که طیف گسترده ای از محصولات دارند و مشتریان تکراری زیاد دارند بسیار مناسب می باشد.

  • بازاریابی مجدد ویدیویی

این نوع از بازاریابی مجدد بیشتر در یوتیوب مورد استفاده قرار می گیرد و تبلیغ را به بازدید کننده هایی که اخیرا یک ویدیو را روی وب سایت یا یوتیوب تماشا کرده اند نشان می دهد. این ویدیو ها می تواند ابتدای فیلم تان در یوتیوب و یا در میانه فیلم تان قرار بگیرد ( اگر در میانه فیلم قرار بگیرد کاربر سریعا می تواند تبلیغ را رد کند اما ابتدای فیلم بعد از گذشت چند ثانیه می تواند این کار را انجام دهد ). این ویدیو ها در قسمت راست بالای صفحه هم می توانند قرار بگیرند.

  • بازاریابی مجدد ایمیلی

بازاریابی مجدد ایمیلی به دو صورت انجام می گیرد:

  • نمایش تبلیغات در وب سایت های مختلف به کاربرانی که حداقل یک ایمیل را از طرف شما باز کرده اند

به عنوان مثال سرویس AdRoll یک سرویس دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی مجدد است که از فید فیسبوک برای نمایش تبلیغات بازاریابی مجدد استفاده می کند تا کاربرانی را هدف قرار بدهد که حداقل یک ایمیل را از طرف یک برند باز کرده اند و روی لینک فراخوان عمل آن کلیک کرده اند اما پروسه ی خرید را به انجام نرسانده اند.

بازاریابی مجدد ایمیلی
یک نوع از بازاریابی مجدد ایمیلی، نمایش تبلیغات در سایت های مختلف به کاربرانی است که حداقل یک ایمیل را از طرف شما باز کردند

تبلیغ فیسبوکی AdRoll هم به کاربر یادآوری می کند که وب سایت AdRoll سر بزند و هم یک چشم اندازی به آن ها نشان می دهد که چطور می توانند از طریق این سرویس برای برندشان بازاریابی مجدد انجام دهند.

  • فرستادن ایمیل تشویق به خرید به کاربرانی که حداقل یک بار به وب سایت شما سر زده اند اما پروسه ی خرید را کامل نکرده اند

در این روش برند با فرستادن ایمیلی به کاربری که وب سایت را ترک کرده و محصول خاصی را دیده اما آن را نخریده سعی می کند او را تشویق به خرید کند. این تشویق می تواند به صورت یک پیشنهاد تخفیف باشد و یا با فرستادن هدیه همراه باشد. در این ایمیل یک لینک فراخوان عمل هم قرار داده می شود تا مشتری مستقیما وارد پروسه ی خرید شود.

مهم نیست که از کدام نوع بازاریابی مجدد استفاده می کند چیزی که مهم است این است که توسط لیست های هدفمند و دسته بندی شده از کاربران تبلیغات هوشمندانه و یا ایمیل های شخصی سازی شده به آنها بفرستید تا به بهترین حالت ممکن به مشتری بفهمانید که رفتار او را درک کرده اید.

نحوه انجام ریمارکتینگ بازاریابی مجدد

در مرحله بعد این سوال پیش می آید که اصلا بازاریابی مجدد چطور انجام می شود؟ خوشبختانه اجرای بازاریابی مجدد بسیار ساده است و به راحتی می توانید آن را روی وب سایتتان پیاده سازی کنید. این کار توسط گوگل ادز انجام می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک Remarketing tag را روی وب سایت تان اجرا کنید. می توانید این تگ ریمارکتینگ را در هر صفحه ای از وب سایت که مورد نظرتان است قرار دهید اما طبیعتا وقتی این تگ روی صفحاتی که کمتر دیده می شوند و یا محصولات خاصی که می خواهید فروش شان را بالا ببرید گذاشته شود موثر تر خواهد بود.

نحوه انجام ریمارکتینگ بازاریابی مجدد

به طور مثال فرض کنید محصولی روی وب سایت تان دارید که بازدید کننده فوری و بار اول آن را نمی خرد یا در سطح بزرگتر محصول لوکسی دارید که مشتری قبل از خرید می خواهد حتما راجع به آن تحقیق کند تا مطمئن شود و بعد خرید را انجام دهد. این مسئله حتی می تواند در مورد یک محصول رقابتی هم صدق کند، مشابه محصول تان را برند های دیگر هم دارند و می خواهید محصول خودتان را پروموت کنید فقط کافیست تگ بازاریابی مجدد را روی صفحه محصول مورد نظر قرار دهید تا مشتری بالقوه بعدا تبلیغ آن محصول خاص را ببیند.

وقتی که بازدید کننده ای از یک صفحه خاص بازدید می کند یک کوکی در مرورگر بازدید کننده باقی می ماند و حتی اگر بدون اینکه محصولی از وب سایت شما بخرد صفحه شما را ترک کند در زمان های دیگر اگر سرچ مرتبط انجام بدهد، روی وب سایت های مرتبط از طریق شبکه نمایشی گوگل تبلیغ شما به او نمایش داده می شود. این تبلیغ ها را هم چنین می توان بر اساس مشتری شخصی سازی کرد و همین باعث می شود کنترل بیشتری بر روی استراتژی تان داشته باشید.

بازاریابی مجدد و تبلیغات کلیکی دست در دست هم حرکت می کنند و تکنیک های مشابه برای هر دو آن ها استفاده می شود. به این معنا که باید در انتخاب بهترین کلید واژه ها دقت به عمل بیاورید و مشتری هایتان را دسته بندی کنید تا بهترین پیام را به مشتری رسانده باشید.

مزایای بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ)

بازاریابی مجدد مزایای بسیاری را برای کسب و کارها به دنبال دارد. اولین و مهم ترین آن پتانسیل بسیار زیاد این استراتژی برای تبدیل بازدید کننده های عادی به مشتریان وفادار است.

مزایای بازاریابی مجدد
بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ) مزایای بسیاری را برای کسب و کارها به دنبال دارد

استراتژی بازاریابی مجدد اگر به صورت درست و هدفمند به اجرا در بیاید به طور مداوم و موثر می تواند بهینه سازی نرخ تبدیل مشتری را برای کسب و کار بالا ببرد. این استراتژی برای زمانی که مشتری تحقیقاتش را انجام داده و قصد خرید گرفته است مطمئن ترین راه است و می توانید خودتان را به او نمایش بدهید.

یکی دیگر از مزایای بازاریابی مجدد کم هزینه بودن آن است به طوری که حتی کسب و کارهای کوچک هم می توانند از آن استفاده کنند. هزینه این استراتژی کمتر است چرا که عملا شما برای جایگاه کلید واژه در سرچ گوگل رقابت نمی کنید به جای آن روی بازدید کنندگانی که با وب سایت شما قبلا یک بار آشنا شده اند سرمایه گذاری می کنید.

در استراتژی بازاریابی مجدد می توانید تبلیغات تان را به دلخواه خودتان بر اساس محصولی که می خواهید تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید تنظیم کنید.

4 نکته برای نهادینه شدن برند در ذهن مشتری

همانطور که گفتیم هدف اصلی بازاریابی مجدد آن است که نام و برند شما را در زمان های مختلف به مشتری یادآوری کند تا در زمان تصمیم به خرید اولین انتخابش باشید. در ادامه 4 نکته آورده ایم که به هدفمند تر شدن استراتژی بازاریابی مجدد شما کمک می کند.

  1. مشتریان را دسته بندی کنید

هر کسب و کاری این واقعیت را می داند که قطعا همه ی بازدید کنندگان وب سایت مثل هم نیستند پس عملا نشان دادن یک تبلیغ مشابه به همه ی آنها کار موثری نیست. در بازاریابی مجدد باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مشتریان را دسته بندی کنید تا نیات و رفتارهای مختلف بازدید کننده های وب سایت برای شما بهتر آشکار شود.

مشتریان را دسته بندی کنید
مشتریان را دسته بندی کنید تا نیات مختلف آن ها برای شما بهتر آشکار شود

بهتر است بر اساس اهداف بازاریابی و بیزینس تان مشتری ها را به دسته های مختلف تقسیم کنید و مشخص کنید که مشتری دقیقا در کدام قسمت قیف فروش گیر می افتد و پروسه ی خرید را ترک می کند.

  • قسمت هایی از وب سایت را که ترافیک بیشتری دارند بخش بندی کنید ( حداقل با 5000 بازدید کننده ) تا از اینکه روی بخش مهمی از وب سایتتان سرمایه گذاری کرده اید مطمئن باشید .
  • برای اینکه مطمئن باشید از افراد تکراری در دسته بندی هایتان استفاده نمی کنید بازدید کننده هایی که دسته بندی شده اند را فاکتور بگیرید.
  • تازگی بازدیدها در دسته بندی، فاکتوری است که از بیشترین اهمیت برخودار است. به عنوان مثال کاربرانی که همین چند ساعت پیش از وب سایت یا محصولی خاص دیدن کرده اند با احتمال بیشتری ممکن است مشتری شما شوند تا کسی که دو هفته پیش از وب سایت بازدید کرده است.
  • به تناسب علاقه و محصول مرتبط توجه کنید. به عنوان مثال اگر بازدید کننده از قسمت وبلاگ شما دیدن کرده و علاقه اش به محتواهای آموزشی بوده را می توانید در بخش وبینار هایتان قرار بدهید.
  1. فراخوان به عمل ترغیب کننده بسازید

چه در فیسبوک یا توئیتر بازاریابی مجدد انجام می دهید چه در شبکه نمایشی گوگل، برای ارائه دادن خودتان و تاثیر گذاری چند ثانیه ای فقط یک فضای کم در اختیار دارید پس برای اینکه بتوانید در عرض چند ثانیه دیده شوید باید بنرتان را خیلی هوشمندانه طراحی کنید. بسیاری از کسب و کارهاطراحی بنر کمپین شان را به یک مینیمالیست می سپارند تا در آن فضای کم و فقط با یک تصویر تاثیر گذار و پیام واضح بتوانند دیده شوند. پس خیلی مهم است که فراخوان عمل شما ترغیب کننده و واضح و خلاصه باشد. تصویری هم که در بنر شما به کار می رود بسیار مهم است. از تصاویر زیبا و قدرتمند با رنگ های غالب استفاده کنید که بتواند در کمترین زمان توجه بصری کاربر را به خود جذب کند. سادگی و سایز مناسب هم دو فاکتور کلیدی هستند. حالا برگردید و به دسته بندی های کاربرهایتان نگاهی بیندازید و سعی کنید بر اساس آن یک پیام ترغیب کنده و موثر برای فراخوان عمل آماده کنید.

  1. مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کنید

فرض کنید عملیات بازاریابی مجدد را پیاده سازی کرده اید و نتیجه ی خوبی هم از آن گرفته اید و به نرخ تبدیل مشتری بالایی رسیده اید. اما فراموش نکنید که این آخر راه نیست و نباید دست از تلاش بردارید. شانس تان را برای خرید دوباره مشتری جدیدتان که به تازگی از شما خرید کرده هم امتحان کنید.

مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کنید
شانس تان را برای خرید دوباره مشتری جدیدتان که به تازگی از شما خرید کرده هم امتحان کنید

نباید از یاد ببرید که اگر استراتژی بازاریابی مجدد را استفاده می کنید به این معناست که قبل از این مشتری با برند شما ارتباط گرفته بوده و حالا اعتماد بیشتری برای خرید از شما دارد و احتمال اینکه دوباره هم از شما خرید کند زیاد خواهد بود. مثلا فرض کنید مشتری از شما یک ماشین خریده، همین مشتری را به یک لیست دیگر اضافه کنید و به او لوازم جانبی ماشین را برای خرید نمایش بدهید.

  1. استراتژی تان را بازبینی کنید

یکی از دلایلی که بازاریابی مجدد را جذاب تر می کند قابلیت تست کردن آن است که ببینید مطابق با معیارهایتان عمل می کند یا نه. در این صورت می توانید تاثیر کمپین ها را مشاهده کنید و در صورت لزوم برای بهبود استراتژی متغیر ها را تغییر بدهید. در بازاریابی مجدد باید برای هر نوع کاربر تست A/B انجام داد. بهر حال قبل از اینکه بازبینی را شروع کنید باید معیار های سنجش را به خوبی مشخص کرده باشید به این معنا که معیار موفقیت کمپین شما چه چیزی باید باشد. مثلا آیا می خواهید به نرخ تبدیل 15% دست پیدا کنید؟

آزمودن نتایج نه تنها باعث می شود متوجه شوید چه چیزی دقیقا درست کار می کند و چه چیزی نه، بلکه باعث می شود مخاطبتان را بهتر بشناسید و متوجه شوید نیاز ها و خواست های او چیست و رفتار و ترجیحش چگونه است.

استراتژی تان را بازبینی کنید
یکی از دلایلی که بازاریابی مجدد را جذاب تر می کند قابلیت تست کردن آن است

خوبی این آزمون این است که نه تنها در بازاریابی مجدد بلکه در کمپین های دیجیتال مارکتینگ دیگرتان هم می توانید از این اطلاعات استفاده کنید.

  • ابتدا باید معیار هایی را برای سنجیدن استراتژی انتخاب کنید که بتوان آن ها را اندازه گیری کرد. و این معیار ها را باید بر اساس اهداف بازاریابی تان انتخاب کنید. مثلا هدف شما رسیدن به عدد سود بیشتر است یا رسیدن به بازدید کننده بیشتر؟
  • بعد از آن تصمیم بگیرید که چطور می خواهید این معیار ها را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال می توانید تغییرات نرخ تبدیل را از گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید؟
  • در هر آزمایشی که انجام می دهید هر بار فقط یکی از متغیر ها را تغییر بدهید و بقیه را ثابت نگه دارید. به عنوان مثال فراخوان عمل تان را برای یک هفته تغییر بدهید و نتایج را با فراخوان عمل اصلی مقایسه کنید ببینید کدام بهتر بوده. علت ثابت نگه داشتن متغیر ها این است که تاثیر هر متغیر به طور خاص و جداگانه با اطمینان بررسی شود.
  • تست کردن استراتژی به شما این امکان را می دهد که بهترین پلتفرم ها و کانال ها را برای انجام بازاریابی مجدد انتخاب کنید و هدفتان را بر روی آن پلتفرم خاص متمرکز کنید.
  • خلاقیت تان را برای این نوع تبلیغات متفاوت کنید و نترسید. آفر ها و پیشنهادات متفاوت و جدید ارائه بدهید و سعی کنید نوع تبلیغاتتان را خلاقانه تر کنید.

طراحی کمپین های بازاریابی مجدد محتوایی (Content Remarketing Campaigns)

شما می‌دانید که بازاریابی محتوایی موثر است، بنابراین در پست‌های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی و دیگر مطالب باارزش و آموزشی برای جلب مشتریان احتمالی خود تلاش کرده‌اید. مردم می‌آیند و محتوای شما را در نتایج جستجو و در فید شبکه‌‍‍‍‍ های اجتماعی پیدا می‌کنند. اما آن‌ها ممکن است فرمی پر نکنند و بلافاصله آن را ترک کنند. البته همیشه به این خاطر نیست که آن‌ها به محتوای شما علاقه‌مند نیستند. پس چگونه بازدید‌کننده‌هایی که سایت شما را ترک کرده‌اند را دوباره جذب می‌کنید؟ جلب توجه بیننده برای تبدیل او به یک دنبال کننده‌ و سرنخ یک تاکتیک موثر در بازاریابیست و اگر از آن غافلید، از سود بیشتر چشم‌ پوشی کرده‌اید

همان طور که اشاره کردیم بازاریابی مجدد این فرصت‌ها را پدید می‌آورد:

  • تبدیل بازدیدکنندگانی که سایت را قبلا ترک کرده بودند وب سایت به سرنخ
  • افزایش یادآوری نام برند (و در نتیجه افزایش احتمال نشان داده شدن در جستجوها).
  • افزایش نرخ بازدید کننده و نرخ تعامل
  • افزایش کارایی سئو و بازاریابی مبتنی بر محتوا

یک آمار پذیرفته شده در این صنعت این است که 96 درصد از افرادی که از یک وب سایت بازدید می‌کنند بدون انجام کاری که عرضه کننده انتظار انجامش را از آن ها داشته آن‌را ترک می‌کنند. بازاریابی مجدد شانس دوباره‌ای برای ایجاد تاثیر اولیه (و حتی برای بار سوم و یا چهارم) به شما می‌دهد. برای نپرداختن هزینه‌ی از‌یاد برده شدن باید محتوایی گیراتر داشته باشیم.

Google Display Network چیست؟

Google Display Network متشکل از مجموعه‌ای از وب‌سایت‌هاست که می‌تواند پذیرای تبلیغات شما اعم از بنر و غیره باشد. بیش از 2 میلیون وب‌سایت اعم از سایت‌های پربازدیدی چون یوتیوب در این شبکه وجود دارد. برآورد گوگل نشان می‌دهد که GDN می‌تواند به 90% مردم در اینترنت دسترسی داشته‌ باشد. اینکه محتوای تان به چه‌کسی و هر چند وقت نشان داده‌شود به جامعه‌ی هدف تبلیغاتی شما بستگی دارد (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت).

Google Display Network چیست؟

شرح چند نمونه از کمپین های ریمارکتینگ

برای تاکید بیشتر بر فرصتی که بازاریابی مجدد باید ارائه دهد، انواع وسیعی از انواع کمپین‌ها وجود دارند که شاید برایتان جذاب باشد.

فعالیت آنلاین

بافاصله رایج‌ترین تاکتیک بازاریابی مجدد جذب مخاطب براساس رفتار آن‌ها در وب سایت شماست. گزینه‌های شما در اینجا تقریباً به بی‌نهایت میل می‌کند. با استفاده از پارامترهایی از جمله تعداد بازدید صفحات (که نشان‌دهنده سطح بالایی از علاقه است) یا توسط اینکه کدام صفحات دیده شده اند (نشان دادن قصد).

در اینجا ایده‌هایی برای این نوع فعالیت‌ها وجود دارد:

  • هدف‌گذاری بر مبنای مرحله‌ی سفر مشتری

پست‌های وبلاگ شما زودتر از صفحات دیگر در سایت در معرض دید خریدار قرار دارند. این بدان معنیست که شما با توجه به تصمیم آنها، تبلیغی ارائه دهید که آنان را به جای خرید به ادامه‌ی گشت‌و‌گذار ترغیب کند. هدف‌گذاری بر مبنای دسته‌بندی یا موضوع – فکر کنید صاحب یک قنادی هستید؛ اصلا چرا باید تبلیغات کلی برای مخاطبانی که برای اطلاعاتتان درباره‌ی مراسم عروسی سر زده‌اند نمایش دهید؟ درعوض باید به آن ها تبلیغاتی اختصاصی‌تری درخصوص کیک‌های عروسی و دسر‍‌ها پیشنهاد دهید.

  • هدف‌گذاری با قصد خاص

گذشته از موضوع، چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از رفتار مخاطبین سایت خود یاد بگیرید.به عنوان مثال، بازدید از صفحه یک محصول توجه به آن را نشان می‌دهد اما عدم بازدید می‌تواند به معنی گرانی و یا مشکلی دیگر باشد. این به این معنی است که شما باید این معامله را به نحوی شیرین جلوه دهید (برای مثال با آگهی یا تخفیف ) .

  • خرید‌های قبلی

همچنین می‌توانید آن‌هایی را هدف قرار دهید که فرآیند خرید را انجام داده‌اند و آن‌ها را با تبلیغات به خرید بیشتر ترغیب کنید.

YouTube TrueView

مردم هر ماه میلیاردها ساعت به تماشای تبلیغات یوتیوب اختصاص می‌دهند. ممکن است شما محتوای خود را در یوتیوب داشته‌باشید اما آمار بازدید‌هایتان آنچنان که انتظارش را داشته‌اید نباشد یا مخاطبانتان اطلاعی ازاینکه محتوای تصویری جذابی دارید نداشته باشند. شما با استفاده از YouTube TrueView adsمی‌توانید توجه مخاطبانتان را هنگام تماشای ویدیو‌های دیگر جلب کنید.

برای مثال به تصویر زیر توجه کنید، من قصد دارم ویدئوی لاک‌‌پشت‌های نینجا را تماشا کنم و یوتیوب درحال نشان دادن تبلیغ یک شرکت گردشگری ایتالیایی به من است. چرا؟ چونکه من در آن زمان که این عکس را گرفتم در حال برنامه‌ریزی برای سفری به فلورانس بودم  و آن ها تبلیغات ثانویه را به من نشان می‌دهند.

YouTube TrueView

نکته جالب در مورد این روش این است که فقط اگر مردم محتوای ویدئو شما را ببینند، شما پول می‌پردازید. هیچ هزینه‌ای وجود ندارد اگر فرد روی دکمه ” رد کردن تبلیغات ” کلیک کند. اگر محتوای ویدئویی ایجاد می‌کنید ، چرا چند دلار برای بیشتر دیده شدن آن پول نمی‌دهید؟

  • بازدید ویدئو‌ها

صحبت از یوتیوب شد، بازدیدکننده‌های شما حتی نیاز نیست وارد سایت شما شوند تا دوباره با آن ها ارتباط بگیرید. اگر در یوتیوب حضور قوی‌ای داشته باشید، می توانید روی بازدید ویدئوها برای جلب مخاطب حساب باز کنید. اگر کسی یکی از ویدیوهای شما را نگاه ‌کند، می‌توانید یک کمپین نمایشی ایجاد کنید که تبلیغات شما را حتی فراتر از پلتفرم یوتیوب نشان می‌دهد.

فهرست‌های بازاریابی مجدد برای تبلیغات برپایه‌ی جست‌وجو (RLSA)

این موردی جالب اما پیشرفته است که می‌توانید انجامش دهید. کمی پیچیده است اما قول می‌دهم عالیست. RLSA به شما این اجازه را می‌دهد که به افراد مشخصی از مخاطبانتان تبلیغات اختصاصی‌ای بر مبنای کلمات کلیدی‌ای که در گوگل جست‌‌وجو کرده‌اند نشان دهید.

فهرست‌های بازاریابی مجدد برای تبلیغات برپایه‌ی جست‌وجو (RLSA)

مثلا فرض کنید که کسی از سایت شما بازدید کرده‌است. شما او را نشانه‌گذاری می‌کنید و حالا او مخاطب شماست . آن شخص پس از آن به دنبال سایت مشابه شما می‌گردد . این احتمالا ً به این معنی است که آن‌ها در حال انجام یک مقایسه برای خرید هستند . شما می‌توانید با استفاده از یک تبلیغ خاص مانند یک کد تخفیف یا چیزی مشابه ‌ان خریدار را مورد هدف قرار دهید.با دانستن اینکه فرد از صفحات خاصی در سایت شما دیدن کرده و در حال انجام جستجوهای خاصی است می‌تواند به شما در نشان دادن تبلیغات مشخص و وادارکننده کمک کند.

  • بازاریابی مجدد از طریق فیس‌بوک

غایب بزرگ GDN فیسبوک است، دیگر بازیگر بزرگ در وب. چون آن‌ها سیستم بازاریابی خود را از طریق Facebook Custom Audiences دارند . این روش به همان شکل کار می‌کند فقط تفاوتشان در این است که تبلیغات به کاربران درون پلتفرم فیس بوک نشان داده می‌شود.

چگونه با استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل یک کمپین ریمارکتینگ ایجاد کنیم

همانطور که قبلا گفتم، استفاده ازGDN برای بازاریابی مجدد دست شما را باز نگه می‌دارد. به طور کلی شما می‌توانید تعداد دفعات بازدید از خود را در هر روز، واینکه چندین روز در هفته است، و در بسیاری از سایت‌های مختلف پیدا کنید.

1.مخاطب خود را مشخص کنید

یکی از اولین قدم‌ها دربازاریابی مشخص کردن مخاطبینی است که می‌خواهید به آن‌ها خدمات ارائه کنید. برای مثال، شما می‌توانید مخاطبانتان را از افرادی‌که از وبلاگتان بازدید کرده‌اند و یا از افرادی که صفحات ویژه‌ای را در وب سایت شما بازدید کرده‌اند، مانند صفحه قیمت‌گذاری، ایجاد کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که فقط به این افراد دسترسی داشته باشید و با تخفیف‌هایی توجهشان را جلب کنید.

برای تعیین مخاطبین، فهرست بازاریابی مجدد جدید در گوگل ادز بسازید. گوگل خود ترتیب راه‌اندازی کوکی‌ها را خواهد داد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید کدام بازدید‌کننده جزو مخاطبانتان باشد.

مخاطب خود را مشخص کنید

دسته‌بندی کاربران به شما این امکان را می‌دهد بسته به این‌که به کدام بخش از سایت شما مراجعه کرده‌اند،  تبلیغات مختلفی را به آنها نشان دهید. مزیت ثانویه آن این است که بازخوردتان افزایش پیدا کرده و جایگاه تبلیغ بهتری نصیبتان می‌شود و می‌توانید بازدیدکنندگان را به بخش‌های مهم‌تر سایت تان بکشانید. به‌ عنوان مثال، ممکن است داده‌های شما نشان دهند که بازدیدکنندگان قیمت یا صفحه محصول‌تان ارزشمندتر از آنهایی‌اند که از وبلاگ شما بازدید می‌کنند.

یک استراتژی خلاقانه دیگر برای بازاریابی مبتنی بر محتوا، تعریف دسته‌های مختلف مخاطب در تبلیغات گوگل براساس مقوله پست‌های وبلاگ شما است. اگر شما از قبل محتوای زیادی از وبلاگ خود رابر اساس موضوع دسته‌بندی کرده باشید، می‌توانید آن دسته‌بندی‌هارا در استراتژی بازاریابی خود اعمال کنید.

2- مشخص کردن مدت زمان دسترسی مخاطب به آگهی

در بازاریابی مجدد، مدت زمان دسترسی مخاطب تعداد روزهائیست که تبلیغات تان را به او نشان می‌دهید. برای مثال، اگر من آن را 60 روز تعریف کنم، بازدیدکنندگانی که از سایت من بازدید خواهند ‌کرد تا 60 روز تبلیغات را خواهند دید. شما می‌توانید آن‌را امتحان کنید و یا این عدد را دست‌کاری‌کنید تا ببینید چه چیزی برای شما و مخاطبانتان بهتر است. خستگی از تبلیغات چیزیست که واقعا در هر صنعت و فضایی وجود دارد، همچون : تلویزیون، رادیو، چاپ و به همچنین تبلیغات اینترنتی. در حال حاضر می‌خواهم به یک نگرانی که از برخی بازاریابان دیگر شنیده‌ام، بپردازم: این که چنین بازاریابی تهاجمی باعث می‌شود که مشتریان احتمالی شما احساس معذب بودن کنند. بیایید به حقایقی بپردازیم و ببینیم که بازاریابی مجدد واقعا چقدر عجیب و غیر‌عادیست.

2- مشخص کردن مدت زمان دسترسی مخاطب به آگهی
اگر به طور معمول از اولین بازدید تا فروش یک هفته طول‌می‌کشد، مدت زمان دسترسی مخاطب را روی سه هفته تنظیم کنید

براساس آمار Kenshoo نمایش دوباره می‌تواند نرخ تعامل آگهی را تا 400% افزایش دهد. 60% از مصرف کنندگان در مورد موضوع تبلیغات نشان داده شده احساس خاصی نداشته و 25% می‌گویند که آن‌ها را دوست دارند. Wishpond گزارش می‌دهد میانگین کلیک بر روی آگهی های باز‌نمایش‌داده‌شده 10 برابر بیشتر از آگهی‌های‌نمایش‌داده‌شده‌ی معمولی می‌باشد و نمایش دوباره‌ی آن می‌تواند تا 726% آمار بازدید سایت را پس از چهار هفته تضمین کند.

پس گوش به زنگ باشید که مردم به دلیلی از سایت شما بازدید کرده‌اند و سابقه‌ی مرور گذشته مهم‌ترین عامل پیش‌بینی قصد خرید در آینده است. ارزشش را دارد که برای بازاریابی‌مان حجم بازخورد بیشتری قائل شده و مدت زمان دسترسی مخاطب به آگهی را افزایش دهیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. تا زمانیکه پیشنهادات و پیغام‌های تان هدفمند و دارای ارزش باشند، عجیب نخواهند بود. پیشنهادم اینست که‌:

  •  سعی‌کنید مدت زمان دسترسی مخاطب به آگهی را سه برابر مدت صرف‌شده در زنجیره‌ی فروش خود درنظر بگیرید.
  • اگر به طور معمول از اولین بازدید تا فروش یک هفته طول‌می‌کشد، مدت زمان دسترسی مخاطب را روی سه هفته تنظیم کنید.
  • زیاد به حجم باز‌خورد اهمیت ندهید ولی به‌یاد داشته‌باشید بازخورد بیشتر مساویست با تعامل بیشتر با مخاطبانتان. برای مقابله با حوصله‌سر‌بر شدن تبلیغات در طول یک دوره، تبلیغات مختلفی را به نمایش بگذارید.

۳- ساختن آگهی‌های تاثیر‌گذار

حالا که در مورد تعریف مخاطب برای بازاریابی مجدد صحبت‌کردیم، بیایید روی اینکه چگونه آگهی‌های تاثیرگذار بسازیم تمرکز‌کنیم.

  • قالب‌های آگهی در GDN

قا‌لب‌های تبلیغاتی مختلفی در GDN وجود‌دارد که برخی از آن‌ها در زیر نشان ‌داده‌شده‌اند:

قالب‌های آگهی در GDN

قالب آگهی‌ها از جهت چگونگی رسایی آنها برای بازاریابان مهم‌اند. قالب‌های مختلف همان‌طور که در عکس نشان داده شده در جای‌گذاری قابل رقابت با هم نیستند.

قالب آگهی‌ها از جهت چگونگی رسایی آنها برای بازاریابان مهم‌اند.
  • کپی هایی بنویسید که بر احساس خواننده اثر بگذارد

طبق گفته‌ی  neurosciencemarketing.com،عملکرد احساسات در تبلیغات تقریبا نزدیک به دو برابر رویکرد منطقی است. همان احساسی که مخاطب را به سمت محتوای شما کشانده، منجر‌ به‌این می‌شود که روی آگهی‌هایتان کلیک‌کنند.

موضوع اصلی در اینجا ساخت آگهی‌ایست که در سطح احساسی با کاربران ارتباط برقرار می‌کند.از آگهی‌های حوصله‌سر‌برانه و سرراست که حاوی اطلاعات‌اند و شبیه دیگر آگهی‌ها هستند دوری‌کنید و در عوض، آگهی‌ای را به‌کار بگیرید که در سطح احساسی با مخاطبانتان ارتباط برقرار‌کند.

بازاریابان مبتنی بر محتوا به‌طوری منحصر به فرد واجد شرایط برای تبدیل شدن به بازاریابان مبتنی بر کلیک روی آگهی‌های تبلیغاتی‌اند. چرا؟ چون موفقیت و یا شکست بازاریابی مبتنی بر کلیک به خلاقانه بودن آگهی شما بستگی دارد. برای مثال به آگهی‌های زیر در جست‌وجوی بیگ دیتا نگاهی بیاندازید.در واقع همه‌شان یکسانند.

کپی هایی بنویسید که بر احساس خواننده اثر بگذارد

در مقابل بازاریابان محتوایی اساسا خلاق‌تر‌ اند. اگر شما بتوانید آگهی‌ای که احساس را تحریک کند و در عین حال متفاوت وگیرا باشد آن گته می‌توانید رقبا را شکست دهید.

4. مداوم CTR را بهینه‌سازی کنید

گوگل از طریق پخش آگهی‌هایی که کسی روی آن ها کلیک نکند پولی در‌نخواهد آورد پس آگهی‌هایی را نشان‌خواهد داد که بازخوردی داشته‌باشند. آن ها از الگوریتمی به اسم امتیاز کیفی برای تعیین اینکه کدام آگهی در چه محلی نمایش داده شود و اینکه به ازای هر کلیک چقدر از آگهی‌دهنده پول دریافت شود استفاده می‌کنند. همچنین برای تشویق آگهی‌دهندگان به ساخت آگهی‌های بهتر، آن ها تخفیفات ویژه‌ای برای آگهی‌هایی که نرخ کلیک بالایی دارند در‌نظر می‌گیرند، در عین این حال آگهی‌های با نرخ کلیک پایین را نقره داغ خواهد کرد.

همه‌ی این ها روی کاغذ خوب به‌نظر می‌رسد ولی چگونه می‌توان ادزی با نرخ کلیک بالا ساخت؟

1- پیشنهادات با‌ارزش تان را به کاربران نشان دهید

شما باید چه‌چیز‌هایی را در آگهی‌های تصویریتان نمایش دهید؟ رایج‌ترین تاکتیک شناساندن باارزش‌ترین پیشنهادات است. مثل :

پیشنهادات با‌ارزش تان را به کاربران نشان دهید

استفاده‌ی رایگان از محصولتان، درخواست نمونه‌ی اولیه و… البته که یک ‌سگ کوچک با‌نمک هم در آن پیدا می‌شود. چرا که نه؟ کاری کنید که کابران عاشق آگهی‌هایتان شوند، نه اینکه از آن بترسند.

2. مسیر تبدیل ها (conversion) را آنالیز کنید

هدف از این کار این است که بفهمید بازدیدکاربر از کدام صفحه یا صفحات منجر به تبدیل او به سرنخ یا خریدار شده‌است. برای مثال، مهم‌‌ترین صفحه‌ی سایتتان که می‌تواند کاربر را به مشتری بالفعل تبدیل کنید صفحه‌ی بررسی محصولتان می‌باشد. فهرستی شبیه این تهیه‌کنید و آن صفحات را در مخاطبان بازاریابی‌تان نشانه‌گذاری کنید.

مسیر تبدیل ها (conversion) را آنالیز کنید

3- بهترین محتوای تان را به نمایش بگذارید

اما به‌راستی باید چه محتوایی در آگهی‌مان بگنجانیم؟

۴- محتوای به اشتراک‌گذاشته‌شده‌ی بلاگ تان در شبکه های اجتماعی را تجزیه تحلیل کنید.

اگر محتوای وبلاگتان را در نظر بگیرید، آن چیزی که متوجهش می‌شوید این‌است که حدود 5% از صفحاتتان نیمی از محتوای به اشتراک‌گذاشته‌شده‌ در شبکه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد.

برای مثال، من تمام مقالات یک وبلاگ در مورد کسب‌وکار را در سال گذشته بررسی کردم و متوجه شدم که به طور متوسط، یک مقاله معمولی چند صد بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. اگرچه 5% از مقالات صدها‌ هزار بار به اشتراک گذاشته می‌شوند. به طور شگفت انگیزی دریافتیم که همان چیزهایی که در رسانه‌های اجتماعی به خوبی کار می‌کنند، به همان اندازه می‌توانند در محتوای نشان داده شده در تبلیغات بسیار خوب عمل کنند.

5. مدیریت بودجه (bid) را بسنجید

حالا که مخاطبان خود را یافته و به روش علمی تبلیغات دست یافته‌اید بیایید به استراتژی های مدیریت bid بپردازیم.

به یادآورید در تبلیغات PPC باید برای هر یک کلیک پول بپردازید. آگهی‌دهنده حداکثر مبلغی که مایل است برای هر کلیک بپردازد را مشخص می‌کند اما چیزی که اینجا مد نظر است امکان نخریدن هر کلیک است بلکه به جای آن شما می‌توانید هر کلیک را که بیشتر به کسب‌و‌کار شما مرتبط باشد دستچین کنید که آن را باید از مدیریت bid انجام دهید.

این با عقل جور در‌نمی‌آید که آگهی‌ها را به همه‌ی مخاطبانتان نشان دهید. چرا؟ چون هرکسی که از سایت شما بازدید می‌کند واجد شرایط خرید‌کردن نیست. شما می‌توانید با استفاده از امکان تبلیغات گوگل مخاطبانتان را تحت پوشش اطلاعات آماری کاربریشان قرار داده و حتی سوزن را در انبار کاه پیدا کنید. برای مثال: فکر کنید کسی از زیمباوه از سایتتان بازدید کرده ولی چون شما نمی‌توانید به آنجا کالایی بفرستید، مشتری بالفعل شما نخواهد شد.

اینجا زمانیست که شناخت پرسونای مشتری هدف به‌کارتان می‌آید.

  •  اینکه سنشان چقدر است؟
  • فرزندی دارند یا خیر؟
  • محل زندگی‌شان کجاست؟
  • جنسیت‌شان چیست؟
  • چه زمانی برای محصولاتتان جست‌و‌جو می‌کنند؟
  • درآمدشان چقدر است؟

شما می‌توانید بیشتر سخت‌گرفته فقط مخاطبانی که با اطلاعات آماری هم‌خوانی دارند را در نظر بگیرید. شما تحقیقات خود را انجام داده‌اید، موضوع‌تان را می‌دانید، چیزی جالب و سرگرم‌کننده برای گفتن دارید اما گاهی‌ اوقات نیاز‌است بیشتر فشار ‌بیاورید. از آنجایی‌که افراد و برند‌ها تبدیل به ناشر شده‌اند، بازی سخت‌تر شده و رقابت سختی در‌گرفته‌است.

با استفاده از بازاریابی مجدد، hubspot در ورد استریم بازدید متوالی از سایت را تا 50% افزایش داد، میانگین زمان خوانده‌شدن آن را تا سه برابر افزایش داده و شاهد افزایش آمار بازدیدکنندگان مستقیم از آن بودند. به‌طور خلاصه، بازاریابی مبتنی بر محتوا باعث شده افزایش ارزش کوچکترین محتوای تولیدی را شاهد باشیم. با استفاده از آن ما قادر به نمایش هرگونه محتوا به هر قصدی و در زمان و مسیر درست بوده‌ایم.

جمع بندی

بازاریابی مجدد یکی از روش های بازاریابی دیجیتال است که در عین کم هزینه بودن مزایای بسیاری برای کسب و کار ها ایجاد می کند و مشتریان بالقوه را تشویق می کند دوباره به وب سایت برگردند و خرید انجام بدهند. خوبی این روش این است که احتمال خرید در این مشتریان چندین برابر مشتریان دیگر است چرا که آن ها قبلا هم به وب سایت شما سر زده اند و همین نشان می دهد حداقل به موضوع کسب و کار شما علاقمند هستند. بازاریابی مجدد یکی از روش های نوین بازاریابی است که برای اهداف افزایش نرخ تبدیل حیاتی به شمار می رود و باید در کنار تبلیغات کلیکی مورد توجه قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

می‌خوای تازه شروع کنید؟

دوره مدیریت دیجیتال مارکتینگ

تخصصی ترین دوره دیجیتال مارکتینگ

  • اصول دیجیتال مارکتینگ 
  • طراحی سایت 
  • بازاریابی محتوایی
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ادز
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای مشاهده جزئیات دوره کلیک کنید

آخرین مطالب
مطالب محبوب
مطالب تصادفی